wpb21c2a4d.png
wp6313faf9.png
wp2f863fd8.png

© 2007 - 2009 Temsebrug.be

 

wpc0c6e7bc.png

wp3012d9dc.png

wp6d2da9b9.png

wp1e6e7cd9.png

wp0e13d218.png

wpa3ad41fd.png

wpecf5ef1d.png

wpa2323f9c.png

wp6afbc46f.png

wp2079e58b.png

wpe5eae462.png

wp6d88eddf.png

wpec5420d5.png

wp3820f579.png

wp04f019e8.png

wp9d392daf.png

wp1c8853d0.png

wpb302b537.png

wpc3d7c6e0.png

wp67a6e618.png

wp42222ab8.png

wpa4de918b.png

wpf4de37dd.png

wpd6c85fcc.png

wpfcf2a4c2.png

wp2bb97a5f.png

wp5a31a231.png

wp08a891f9.png

wpa116ea01.png

wp605185eb.png

wp76b5b721.png

wp0c5bb0aa.png

wp96540c7b.png

wpe113929f.png

wp20a8111e.png

wp94e875a3.png

wp5ffa0873.png

wpe714c4a1.png

Ontworpen door Franky Polfliet

 

De bestaande brug over de Schelde is 365 meter lang.
Ze zou daarmee de langste brug van België zijn.
De
eerste brug werd ontworpen door Eifel, en werd in 1870 voltooid.
Ze deed dienst in de spoorwegverbinding tussen Mechelen en Terneuzen.
Omdat in die periode nog geen auto's of fietsen rondreden, was zij enkel toegankelijk voor spoorwegverkeer en voetgangers.
Met een lengte van 343 m was zij toen meteen de langste brug van België.
Tijdens de eerste Wereldoorlog liep de brug ernstige schade op.
Zij werd hersteld.
In 1940 werd ze echter om strategische redenen door Franse en Belgische genietroepen opgeblazen.
Na de oorlog kreeg de bouw van een nieuwe brug voorrang.
Er was discussie over het al dan niet voorzien van een tweede rijstrook.
Ook wilde men een tweede brug ter hoogte van de Boelwerf.
Uiteindelijk werd - onder druk van Temse - beslist enkel de vernietigde brug te herbouwen, maar wel met een dubbele rijstrook...
De eerste paal werd op 2 juni 1949 geplaatst.
Op 19 december 1955 volgde de plechtige inhuldiging  door Koning Boudewijn.
De huidige brug is 365 meter lang.
Er is een ophaalbaar gedeelte, waarlangs schepen met een hoge opbouw Temse kunnen bereiken en verlaten.
De breedte van deze doorgang bepaalde de maximale grootte voor zeeschepen, die destijds op de Boelwerf gemaakt konden worden.
In april 1994 werd het beweegbaar gedeelte vervangen door een nieuwe rolbasculebrug; de plechtige heropening van de brug vond plaats op 29 april 1994.
Aan de kant van Temse bevinden zich twee monumentale beelden door Karel Aubroeck:
De Schelde en De Golven.
Deze werden in 1958 en 1964 geplaatst.

 

wp5bc0b4e5.jpg
wp0255ab66.jpg

Foto's of postkaarten van de verschillende bruggen over de Schelde tussen
Temse en Bornem door de eeuwen heen.
Ook de oude kade, de Wilfordboten, de vastgevroren Schelde....

wp9b34dd36.png

Wat oude prentkaarten van de oude bruggen, de Wilfordkade,  het kasteel van Janssens, vissers, zeilboten, kerk etc....

Wie er nog heeft van Temse mag ze me steeds opsturen.

Franky@temsebrug.be







































































23 maart 2008

 

Foto’s bijgevoegd.

Onderstaande eerste 9 foto’s werden mij doorgestuurd door de heer Josef Hellinckx uit Wenen ( Oostenrijk)





















31 maart 2008

 

Foto’s bijgevoegd.

Foto’s doorgestuurd door de heer Josef Hellinckx uit Wenen

(Oostenrijk)

 









































Temsenaar Lodewijck Cap aan het werk aan de Temsebrug.

Toen was het nog klinknagels slaan aan 300 stuks per dag.

2 foto’s van de inhuldiging Temsebrug op 19 december 1955





Dichtbevroren Schelde te Temse in 1947

Dichtbevroren Schelde te Temse in 1956

Huldebetoon aan Koning Leopold III