wpb21c2a4d.png
wp6313faf9.png
wp2f863fd8.png

© 2007 - 2009 Temsebrug.be

 

wpc0c6e7bc.png

wp3012d9dc.png

wp6d2da9b9.png

wp1e6e7cd9.png

wp0e13d218.png

wpa3ad41fd.png

wpecf5ef1d.png

wpa2323f9c.png

wp6afbc46f.png

wp2079e58b.png

wpe5eae462.png

wp6d88eddf.png

wpec5420d5.png

wp3820f579.png

wp04f019e8.png

wp9d392daf.png

wp1c8853d0.png

wpb302b537.png

wpc3d7c6e0.png

wp67a6e618.png

wp42222ab8.png

wpa4de918b.png

wpf4de37dd.png

wpd6c85fcc.png

wpfcf2a4c2.png

wp2bb97a5f.png

wp5a31a231.png

wp08a891f9.png

wpa116ea01.png

wp605185eb.png

wp76b5b721.png

wp0c5bb0aa.png

wp96540c7b.png

wpe113929f.png

wp20a8111e.png

wp94e875a3.png

wp5ffa0873.png

wpe714c4a1.png

Ontworpen door Franky Polfliet

wpbcf16084.png

Op deze pagina probeer ik wat krantenartikels te plaatsen.

Zowel uit de papieren als van de online versies.

Al de artikels zijn doorklikbaar naar de bron ervan.

 

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Het Nieuwsblad van 2 april 2008

Photobucket

Het Nieuwsblad van 6 maart 2008

Het Nieuwsblad van 9 juli 2008

Gazet van Antwerpen van 11 juli 2008

Gazet van Antwerpen van 8 augustus 2008

Gazet van Antwerpen van 11 augustus 2008

Het Nieuwsblad van 13 augustus 2008

Op 7 augustus 2008 was radio 2 naar de Wilfordkaai in Temse gekomen

voor een interview.

Reportage © Tine Dezeure voor VRT

Klik op de afbeelding!

 

wp222d159a.gif

Reportage © De redactie.be

Plaatsing eerste brugdeel op 12 augustus 2008

 

Reportage © TV Oost

Plaatsing eerste brugdeel op 12 augustus 2008

7 juli 2008 (13 uur)

 

Rond 13 uur heb ik met de firma Kontrimo ter gelegenheid van een TV-Oost reportage over mij, mijn fotowerk aan de brug en de website Temsebrug.be een helikoptervlucht gemaakt over de werken

op de Schelde en op beide oevers.

Reportage © TV Oost reporter van dienst was Evi De Witte


















 

Temsebrug.be fotograaf in interview met TVOost reporter Evi De Witte

7 juli 2008 (20 uur)

Ongelooflijk…..

Een nationaal persbericht, gepubliceerd in alle papieren en online kranten,

Het was op radio en TV...

Alle mensen van de Conciensestraat en Wilfordkaai kregen een pamflet in de bus over mogelijke nachtelijke geluidshinder.

Dit allemaal in verband met het 40 uur continu pompen van beton zoals hierboven in het persbericht te lezen staat.En toch werden de plannen gewijzigd!

Blijkt nu dat ik daar op maandagavond om 19.55 uur juist op tijd was om de laatste werken voor vandaag nog te zien.

Het ontkoppelen van de buizen, en het spoelen van alle leidingen.

De mensen van DCN die naar huis konden, en die morgenvroeg terug paraat zullen staan.

Er zit nu al 800 kubieke meter beton in de kuip die ze aan het vullen zijn.

Morgen worden er 300 kubieke meter beton bij gestoken en zo gaat het verder tot ze aan de 1800 kubieke meter zitten.

(in voorbehoud bij verandering van de planning)

Als het zoveel veranderd heeft dat als voordeel voor mij dat ik telkens twee keer een verschillend verhaal heb.

Eentje over de planning, en eentje over hoe het uiteindelijk werd. :-)

Niets aan te doen, dat is naar het schijnt normaal bij zulke grote werken….

De reden dat er vandaag al gestopt is moet ik nog achterhalen.

Het kan zijn dat de druk op de damplaten te groot werd,

maar dat kreeg ik niet bevestigd!

De Nederlandse arbeiders van DCN trokken hun geen politiek aan zegden ze mij laconiek.
















 

8 juli 2008

Vermits het verhaal van de druk op de damplaten voor mij ongeloofwaardig overkwam omdat immers alles goed berekend was, de Nederlanders gewag maakten van “politiek” ging ik vandaag nog eens horen hoe het kwam dat de 40 uur niet doorgepompt werd zoals aanvankelijk gepland was.

Het bleek om het ontbreken/niet afleveren van een nachtvergunning te gaan.

Men mocht en kon dus gewoon niet verder werken.

Wanneer men de deadline van 31 mei 2009 wil halen zullen deze grapjes niet teveel meer mogen voorvallen, want de achterstand is immers nooit meer in te halen.De tijd stopt nooit.

Enkele foto’s volgen deze namiddag.

Foto’s genomen rond 15 uur en juist laag water geweest.

Zoals je kan zien is er in de kuip nog geen beton te bespeuren.

De bedoeling was vandaag om er terug 800 kubieke meter beton in te pompen.

En morgen het laatste deel.

Even terzijde, zagen jullie al een tsunami op de Schelde?








 

9 juli 2008 (foto’s tussen 10 uur-11u30)

Het pompwerk aan kuip 1 in gaat gewoon door, tegen 14 uur en bij laag water zal men de beton boven water moeten zien komen.

Nog even geduld dus!!

2 van de betonnen stukken die al zolang op de Wilfordkaai lagen kregen hun definitieve bestemming bovenop de stalen buizen.

De firma Cordeel zorgde dat deze stukken mooi op hun plaats gelegd werden.

Dit natuurlijk met de hulp van de firma Hey en een landmeter die alles stuurt vanop de kant.

Foto’s genomen tussen 14 en 15 uur, bijna laag water.

18° en het regent....typisch de zomer in Vlaanderen.

De beton is visueel nog niet waarneembaar, terwijl dat normaal wel zo zou moeten zijn.

De reden was simpel.

Bij nazicht bleek een damplaat lichtjes verwrongen te zijn, met als gevolg dat er een lek ontstaan was in de kuip.

Er was een deel beton verloren gegaan, maar het lek was ondertussen door de duikers van DCN reeds gedicht.

Het zal nu wachten zijn op het volgende laag water....

De tweede betonnen constructie op de stalen palen

lag om 14 uur ook al op zijn plaats.

Morgen worden deze twee betonnen contructies bovenaan verder afgewerkt.






























 














 

10 juli 2008

De kuip zit vol beton tot aan de onderste damplaten, ook de betonnen constructies op de stalen buizen zijn bovenaan verder afgewerkt.

Nu kan de bekisting erop (zie foto) die al klaar staat aan de andere kant van de Temsebrug.

Deze bekisting wordt op de nu al gegoten beton aangebracht in een “U” vorm, en moet dienen om een nis te vormen om 1 countergewicht van het opengaand gedeelte van de nieuwe brug in te laten draaien.

Als de bekisting aangebracht is kan men de kuip verder vol beton gieten tot de bovenste damplaten.

In Scheldepijler twee komt later het tweede countergewicht.














 

10 juli 2008

 

ACLAGRO.NV. werkt nu aan beide oevers van de Schelde.

Langs de kant van Temse is de weg aan het landhoofd klaar om door te trekken over de huidige oprit naar de brug die op 5 augustus definitief gesloten wordt voor het autoverkeer.

Daar wordt de weg aangesloten op de huidige N16.










 

11 juli 2008

 

De laatste werkdag voor het bouwverlof.

De werf Temsebrug2 zal na vandaag een paar weken stil liggen.

Op de foto’s:

1 - ACLAGRO.NV laat steenslag op het aan te leggen stuk weg aan het landhoofd kant Temse storten.

2 - Aan Scheldepijler 1 werd niets gedaan buiten het wegnemen van de loopplanken die op de stalen constructie lagen.

3 - Aan Scheldepijler 2 zijn duikers volop aan voorbereidingen bezig voor de staalbouwconstructie.

Ps De gele wagen komt uit Berlijn.

Ik zag hier reeds Belgen uit alle windstreken, Nederlanders

en nu ook Duitsers














 

13 - 20 juli 2008

Fotograaf van 13 tot 20 juli op vakantie naar Spanje

Costa Almeria Roquetas de Mar Hotel Playaluna.

 

 

Na 20 juli 2008 zal ik hier

wat compilaties plaatsen.

 

 

Het Nieuwsblad van 10 september 2008

TV verslag aankomst tweede brugdeel op

11 september 2008

© TV Oost

Het Nieuwsblad van 13 september 2008

Gazet van Antwerpen van 23 september 2008

Photobucket

Gazet van Antwerpen van 1 oktober 2008

Gazet van Antwerpen van 4 oktober 2008

Het Nieuwsblad van 17 oktober 2008

Gazet van Antwerpen van 26 november 2008

De Nieuwe Omroeper van 31 december 2008

Editietemse van 13 januari 2009

Gazet van Antwerpen van 24 januari 2009

Gazet van Antwerpen van 28 januari 2009

Polfliet Franky                                                                     18 november 2008

Leie 61

9140 Temse

firefighter@telenet.be

 

Aan de heer Jos De Meyer

 

Beste;

 

Omdat ik u ken als één van de personen die binding heeft met het Vlaams parlement en zo zeer dicht staat bij de bouw en opdrachtgevers van de nieuwe Temsebrug schrijf ik deze brief naar u.

Volgens uw website fungeert u tevens als spreekbuis in de commissie openbare werken. Zodoende.

 

Als hobbyfotograaf volg ik de bouw van de Temsebrug al van dag 1, en ben diep onder de indruk van het geleverde werk, alsook van de uitvoeringstermijnen die prachtig gerespecteerd worden.

Mijn website Temsebrug.be die gaat over de bouw van de nieuwe brug zal u waarschijnlijk ook niet onbekend zijn.

Ik vond op uw website immers een foto van mij waar de copyrights van verwijderd werden.

 

De nieuwe brug zal zoals ik van in het begin zei mogen gezien worden.

Het wordt een mooi bijkomend visitekaartje voor onze gemeente Temse.

Bij dit schrijven resten er nog 193 dagen vooraleer het officiële lintje zal doorgeknipt worden.

Helaas schrijf ik U niet om alleen rozengeur en maneschijn te verkondigen, maar wel om mijn ernstige bezorgdheid aan u over te maken.

 

De korte bochten in de N16, en die pal voor de ingang van de nieuwe brug langs de kant van Temse liggen gaan in de toekomst ernstige problemen veroorzaken.

Als ex-brandweerman, en nu als interventiefotograaf zag ik al heel wat zware ongevallen.

Ik ben er jammer genoeg zeker van dat ik in die bochten voor de nieuwe brug zeer dikwijls wrakken met slachtoffers zal moeten gaan fotograferen.

Stel je een file voor met vrachtwagens en personenwagens die door de bocht gaat tegen pakweg 60 km/u….

Er moet echt niet veel misgaan om daar een ravage van te maken.

Nu de voltooiing nabij is van de aanleg van die weg, en het nieuwe tracé van de N16  zijn vaste vorm krijgt ziet iedereen hoe het gaat worden.

Ik had al lang gezien op plan dat dit niet deugde, maar nu zien alle mensen die er voorbij rijden het ook.

Iedere burger, elk arbeider van de werf, elk normaal denkend persoon ziet dat dit niet kan, en dat daar veel ongevallen gaan gebeuren.

Doordat ik de bezorgdheid van zoveel mensen tegenwoordig bijna dagelijks hoor wil ik de verantwoordelijkheid op mij nemen om de kat de bel aan te binden.

Ik vraag u met aandrang, probeer dit onveilig gedeelte aan te passen vooraleer de weg opengaat en er slachtoffers vallen.

Er is echt nog plaats genoeg om die bochten minder scherp te maken.

Met deze mail aan u kan ik bewijzen dat er door mij naar de bestuursorganen gecommuniceerd werd zodat men later niet kan zeggen dat men het niet wist.

Men staat nu niet meer voor verrassingen, en men moet ook geen glazen bol hebben om te voorspellen welke kleine en grote drama’s zich daar in de komende jaren zullen afspelen.

Eventuele studies die aantonen dat dit stuk weg toch veilig is kunnen binnen een tijdje naar de prullenbak.

Maar de slachtoffers die er ondertussen vielen zullen veel meer geld gekost hebben dan 10 nieuwe studies.

 

Meneer Jos De Meyer

In bijlage vindt je wat foto’s van het gevaarlijk stuk weg.

Dit om aan te tonen welk bochtwerk daar in de toekomst zal moeten gebeuren.

Maak nu een bocht in het project, nu het nog kan.

De enige valse noot in heel dit prachtig project kan nu nog worden bijgestemd.

Probeer a.u.b.de verantwoordelijken te overtuigen van het nut van deze mail.

Mag ik hopen op opvolging van deze mail a.u.b.?

 

Met vriendelijke groeten
 
Franky

 

30 januari 2009

 

Wat ik eerder al had gemeld naar de bevoegde instanties is nu blijkbaar ook opgemerkt door verschillende vrachtwagenbedrijven.

In onderstaand artikel kan je het lezen.

Onder het artikel van de GVA kan je mijn briefwisseling vinden, en let gerust op de datum.

Ook het antwoord van minister Hilde Crevits aan mij gericht staat hier nu gepubliceerd.

Editietemse van 9 februari 2009

De redactie.be van 2 maart 2009

De Standaard van 6 maart 2009

 

Tweede Scheldebrug ligt er helemaal

 

BORNEM - Het laatste stuk van de nieuwe brug op de Schelde tussen Bornem en Temse werd gemonteerd.

Twee jaar heeft het geduurd, maar gisteren was de tweede Scheldebrug tussen Bornem en Temse een feit. De hele ochtend werd met man en macht gewerkt om het laatste brugdeel - het ophaalbare gedeelte aan de kant van Bornem - op zijn plaats te krijgen en te monteren. Om klokslag 11.05 uur werd de nieuwe brug vanop een boot feestelijk ingetoeterd door Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). 'Dagelijks maken duizenden mensen gebruik van de N16, met files tot gevolg. Het vinden van een oplossing voor al dat fileleed was een topprioriteit en met de realisatie van deze tweede brug over de Schelde hopen we dat de files tussen Temse en Bornem eindelijk tot het verleden behoren', zei Kris Peeters.

 

Voor projectleider Toon Van Gils en werfleider Freddy Govaert was de nieuwe Scheldebrug ook een mijlpaal in hun leven. Nochtans hebben ze heel wat andere watertjes doorzwommen. Toon Van Gils was onder meer betrokken bij de bouw van de Kennedytunnel en Antwerpse Ring. Freddy Govaert hielp mee aan de bouw van het Deurganckdok en de Noordzeeterminal. 'Het is voor ons allebei ons laatste grote project geweest. We gaan allebei met pensioen', klonk het.

 

Afwerking

 

Voor het zover is, moet de nieuwe Scheldebrug nog worden afgewerkt. 'Zoals steeds wegen de laatste loodjes het zwaarst', zegden Van Gils en Govaert. 'Nu de brug er ligt, moeten we de assen bevestigen. Als die klus geklaard is, kan de brug wellicht maandag naar omhoog worden gedraaid. Maar nadien wacht ons nog de zware taak om de elektromechanica en bedrading in orde te brengen. Er volgen nog asfalteringswerken, het fiets- en voetpad moet nog in orde worden gebracht en de brug nog wit geverfd. Eind mei moet alles klaar zijn.'

 

'We hadden dertig maanden om de nieuwe brug te bouwen en zijn nu 27 maanden ver. We zitten dus perfect op schema', besloot Govaert. 'De voorbije twee jaar bepaalde de nieuwe brug wel mijn leven.'

 

Wellicht kan het autoverkeer vanaf 29 mei over de nieuwe brug. De oude Scheldebrug zal in juli en augustus onder handen worden genomen. (tdk)

 

Bron : De Standaard

Het Laatste Nieuws van 6 maart 2006

Het Nieuwsblad van 6 maart 2009

Gazet Van Antwerpen van 6 maart 2009

 

 

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) ‘toeterde’ gisteren de nieuwe Scheldebrug in als kers op de taart bij het aanbrengen van de tweede ‘klap’ van de brug in Bornem.

“Deze nieuwe brug was een topprioriteit voor de burgemeesters van Bornem en Temse die konden steunen op een breed draagvlak. Deze ‘mooiste oversteek’ van de Schelde zal een einde maken aan het verkeersinfarct van elke werkdag."

"Voor de ingenieurs die de nieuwe Scheldebrug bouwden, is ze een topmoment in hun carrière, voor mij een prachtig moment waarop ik figuurlijk bruggen mag slaan”, zei Kris Peeters vanop de Blauwe Reiger, het schip van Waterwegen en Zeekanaal dat hem tot vlak bij de nieuwe brug voer.

Daarmee ligt de nieuwe Scheldebrug er, 365 meter lang en circa 11 meter boven het nulniveau van het wateroppervlak. Het is nu aftellen naar 29 mei, dag van de officiële inwijding van de brug. Bornem en Temse zullen dat alvast met veel meer muziek doen dan Kris Peeters gisteren mocht toeteren.

Intussen worden nog de wegaansluitingen, ook die voor fietsers en voetgangers, volledig afgewerkt en zal de brug ook nog testen ondergaan. Bij een eerste ‘nultest’ wordt de brug onbelast getest en worden de bewegingen van beide brugdelen minutieus op elkaar afgestemd. Daarna zullen vrachtwagens de stabiliteit van de brug beproeven.

Eén nieuwigheid bevat de nieuwe brug alvast. Ze kreeg een ‘weger’ ingebouwd die alle vrachtwagens die over de brug rijden, automatisch test op eventueel overgewicht. Te zwaar belaste vrachtwagens worden wat verder door politiediensten naar de meest nabije weegbrug afgeleid.

Taf PAUWELS

 

Het Nieuwsblad van 17 april 2009

De Zondag van 19 april 2009





Het Nieuwsblad van 23 april 2009

Google nieuws van 26 april 2009

 

 

Vrachtwagens testen draagkracht brug over Schelde

De ultieme test voor de gloednieuwe brug over de Schelde vond maandag plaats onder de vorm van 25-tonners die de draagkracht van de brug moesten testen.

 

“Het gaat om de allerlaatste controle in een hele reeks van proeven”, licht projectleider Toon Van Gils het gebeuren van maandag toe.

 

Laatste testfase

 

“De bediening van de beweegbare onderdelen van de brug werd de afgelopen weken al ruimschoots getest en nu zijn we toe aan de laatste testfase.”

 

Ook vandaag, dinsdag, worden er proeven uitgevoerd om de sterkte van de brug te meten. “De brug heeft een achttal overspanningen”, vertelt Van Gils. “Die worden nu systematisch belast met geladen vrachtwagens."

 

Doorbuigingen

 

"Deze test gebeurt louter om te checken of de brug sterk genoeg is. De eventuele doorbuigingen van de brug worden nauwkeurig opgemeten. In totaal rijden er zo’n zestien geladen vrachtwagens van 25 ton over de brug.”

 

De resultaten van deze controles zijn nog niet gekend. “De brug vormt een lichte constructie en die gedraagt zich niet als een massief blok”, legt Toon Van Gils uit.“Maar ik verwacht absoluut geen verrassende resultaten of grote afwijkingen van wat wij theoretisch hebben berekend”, verzekert Van Gils.

 

Voorbijgangers

 

Vandaag worden ook op het fiets en wandelgedeelte betonnen platen aangebracht, die het gewicht van voorbijgangers moeten simuleren. “Dat is een vrij omslachtige operatie, maar het maakt het testscenario van de brug compleet”, weet Toon Van Gils.

 

De brug kan na de testen probleemloos worden opengesteld voor het normale verkeer op zondag 31 mei.

Gazet van Antwerpen van 18 mei 2009

Gazet van Antwerpen van 20 mei 2009

 

Temse viert opening tweede Scheldebrug

Alles wordt momenteel in gereedheid gebracht voor de opening van de tweede brug over de Schelde op 29 mei. Het programma van de festiviteiten is bekend.

De opening vindt plaats op vrijdag 29 mei door Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V), maar eerder die dag is er al wat te beleven. Zo komt in de namiddag de derde rit in de Ronde van België aan.

Ook een fietshappening ten voordele van de Damiaanactie staat op stapel,

waarbij Eddy Merckx de cheque zal overhandigen.

 

Foto's

 

Voorts openen twee fototentoonstellingen rond de aanleg van de Scheldebrug: een van Franky Polfliet, die de bouw van de brug op de voet heeft gevolgd, en een van fotograaf Stefaan Van Hul.

Deze laatste kadert in een grote expositie in de Watermolen, die de geschiedenis van de Scheldebruggen belicht. Hierbij worden ook twee documentaires getoond over beide bruggen.

 

Tal van attracties

 

Zaterdagavond kan het publiek genieten van vuurwerk of de inhuldiging meemaken tijdens een boottochtje. De hoofdattractie is natuurlijk de brug zelf, die op zaterdag autovrij is en bewandeld kan worden tot en met zondagmiddag.

Een ballonkunstenaar zorgt voor animatie en een een verkleedwedstrijd.

 

Theater

 

“Er zijn twee gratis kindertheatervoorstellingen, die absoluut de moeite waard zijn”, vertelt schepen van Cultuur en Toerisme Annemie Blommaert (CD&V).

“Voorts zijn er concerten, een Stille Waterstocht met Mozart, een expo van Wase Reuzen en een bootjesparade.”

 

Waaskrant.be van 23 mei 2009

 

Tweede Scheldebrug belangrijk voor Temse

 

zaterdag 23 mei 2009

 

TEMSE. Volgend weekend wordt in Temse de tweede Scheldebrug feestelijk geopend met een reeks feestelijkheden op

de Wilfordkaai. De eer om de brug te openen is weggelegd voor Vlaams minister-President Kris Peeters. Naast het feestprogramma op de Wilfordkaai loopt in de Watermolen een tentoonstelling over de twee bruggen en worden er

doorlopend de twee films vertoond in opdracht van de gemeente over de bruggen werd gemaakt. Vanaf zondag is de tweede scheldebrug open voor het verkeer.

In Temse wordt dezer dagen geschiedenis geschreven. Niet alleen is er de nieuwe invulling van de voormalige Boelwerfsite.

Ook de tweede brug over de Schelde is van historisch belang. De brug moet het fileprobleem aan de rivier, en bijgevolg ook de rampzalige sociaal-economische en ecologische neveneffecten, oplossen.

De beslissing om een tweede brug over de Schelde in Temse te bouwen, viel begin mei 2005. Het betekende een pril

begin voor een jarenlang aanslepend probleem én de opwaardering van het centrum van Temse. Voor de bouw van de nieuwe 374 meter lange brug effectief kon starten, moest het jaagpad tussen Scheldepark en de industriële kaai

verhuizen naar Steendorp en werd de loskade aan de Wilfordkaai gesloten. Dichter bij Steendorp werd in 2006 een nieuwe loskade voor industriële toepassing gebouwd en eind 2007 in gebruik genomen. Ten slotte moest ook de

jachthaven van de Koninklijke Temse Watersportvereniging verhuizen naar De Zaat. Op die plaats komt de nieuwe ontsluitingsweg die verder tussen de tussen de spoorweg en het Scheldepark over de Kasteelstraat naar het

Stationsplein zal lopen. Hierdoor moeten vrachtwagens niet langer meer passeren langs het centrum. De bouw van de

ontsluitingsweg begint na het bouwverlof en moet in 2011 klaar zijn.

 

Historiek

 

De eerste, en huidige, brug die het Waasland met Klein-Brabant verbindt werd ontwerpen door de Franse constructeur

Gustave Eiffel, dezelfde als van de Eifeltoren in Parijs, en werd in 1870 in gebruik genomen. Van verkeer zoals wij het

kennen was toen geen sprake: de brug was enkel toegankelijk voor treinverkeer, voetgangers en paarden- en

hondenkarren. Bovendien moest er tol betaald worden. De brug liep in beide wereldoorlog flinke schade op. Tussen

1940 en 1955 was er enkel een veerdienst nadat de brug in 1940 werd opgeblazen. De geschiedenis herhaalt zich want

ook voor de heropbouw van die eerste brug veranderde het straatbeeld van Temse: het Scheldepark halveerde en

indirect zorgde de brug voor de verdwijning van het kasteel. De huidige brug was met haar 365 lange tijd de langste

brug. De nieuwe brug is 374 meter lang. Op vrijdag 29 huldigt Vlaams minister-president de nieuwe brug in, 2 jaar nadat

de bouw ervan startte.

 

Film

 

In 2005 maakten Walter Dierick en de Waaslandse Videoclub Temse al een eerste film over de bruggen over de

Schelde. Die film startte met de bouw van de eerst brug in de negentiende eeuw en eindigde met de beslissing in 2005

om een tweede brug te bouwen. Daarna maakte hetzelfde team een tweede film, dit keer over het Project-Tweede

Scheldebrug, over de nieuwe brug en over de projecten die ermee gepaard gingen zoals de verhuis van de jachthaven,

verlegging van het jaagdpad, een nieuwe loskaai en de nieuwe ontsluitingsweg. De dvd met beide films worden samen

verkocht aan 25 euro in AC De Zaat en in het toeristisch infokantoor. Van 29 mei tot 14 juni loopt in het gemeentemuseum een tentoonstelling rond de twee bruggen over de Schelde. Ook daar zal de dvd verkrijgbaar zijn. (mb)

 

 

Bron: Waaskrant.be

 

Het Nieuwsblad van 27 mei 2009

 

Groot volksfeest voor opening van nieuwe brug

 

BORNEM - Vrijdag 29 mei is het groot feest aan de oevers van de Schelde.

De oude Temsebrug krijgt er dan namelijk een grote broer bij.

Alle Bornemnaars worden komende vrijdag van harte uitgenodigd om de opening van de nieuwe brug mee te vieren. Vanaf 19uur is iedereen welkom op het uitgebreide en overdekte terras van restaurant-café 't Sas. Daar kan je genieten van zomerse muziek en er is ook voorzien in een springkasteel voor de allerkleinsten. De Bornemse harmonieën zorgen voor muzikaal vertier.

Met een bon die verscheen in de extra editie van het gemeentelijk informatiemagazine B-info kan je op vrijdagavond 29mei drankbonnetjes krijgen, en dit tussen 19 en 22uur aan de infokiosk op de parking van 't Sas.

Gelijktijdig met de feestelijkheden aan 't Sas, wordt de brug officieel geopend, in aanwezigheid van minister-president Kris Peeters, de burgemeesters, het college en de gemeenteraad van Bornem en Temse en tal van genodigden die nauw betrokken waren bij de realisatie van het project.

Als kers op de taart is er om 22.30uur een spectaculair vuurwerk dat wordt afgestoken vanop twee drijvende pontons op het water.

In Temse organiseert men komend weekend een heus feestweekend waar uiteraard ook alle Bornemnaars welkom zijn. De grote feestelijkheden aan de brug stelt men in Bornem echter uit tot het najaar. Dan wordt het kunstwerk aan het seinhuisje onthuld en worden alle inwoners uitgenodigd op een groot volksfeest.

En dan nog even dit: Alle parkeerplaatsen aan 't Sas zijn ingenomen door de feestelijkheden. Je komt dus het beste met de fiets of met de shuttlebus die pendelt tussen Bornem-station en 't Sas. De bus rijdt van 19uur tot 23.30uur. (KUV)

 

Het Nieuwsblad van 28 mei 2009

 

'Fileleed is definitief verleden tijd'
Nieuwe Temsebrug wordt in pinksterweekeinde in gebruik genomen

 

TEMSE - Al decennia lang vormt de brug over de Schelde tussen Temse en Bornem een zwaar verkeersprobleem. De tweede brug moet een oplossing bieden.

Op de gewestweg N16 gaat het verkeer van twee rijvakken (in beide richtingen) naar één vak op de brug over de Schelde. Dit veroorzaakt veel verkeersproblemen. Vaak staan er files.

Op 3 mei 2005 besliste Kris Peeters (CD&V), toen Vlaams minister van Openbare Werken, tot de bouw van een brug naast de bestaande. De bouw van de nieuwe oeververbinding tussen Temse en Bornem was een combinatie van een brugproject, een kaaiproject en enkele wegenwerken. De voorbereidende werken vonden al plaats vanaf september 2005. De eigenlijke werken voor de nieuwe Temsebrug begonnen in oktober 2007.

Ook werden heel wat voorbereidende wegenwerken langs de beide oevers gerealiseerd.

Op 12 augustus 2008 werd, onder massale belangstelling en in aanwezigheid van minister-president Kris Peeters, het eerste vaste brugdeel (kant Temse) op zijn definitieve positie geplaatst. Dit deel overspant het landhoofd over de brugpijler op de Wilfordkaai tot de eerste brugpijler in de Schelde. Nadat de overige vaste delen een definitieve plaats kregen, kon men begin dit jaar de twee beweegbare brugdelen invaren. Dit gebeurde door gebruik te maken van de natuurlijke getijdenwerking van de rivier. De voorbije weken kon de afwerking van het bouwwerk worden aangevat.

'Door de nieuwe brug wordt het centrum van Temse opgewaardeerd', vindt Freddy Verbeke, schepen van Openbare Werken. 'Met de verhuizing van de havenactiviteiten van Belgomine naar de andere kant van de brug, en het creëren van een ontsluitingsweg richting Stationsplein, krijgt de Wilfordkaai een uitsluitend toeristische bestemming.'

De nieuwe brug leidt het verkeer van Temse naar Bornem, de oude brug leidt het verkeer van Bornem naar Temse. Daardoor moet het fileleed voltooid verleden tijd zijn.

De voorbije maanden ontstond er commotie rond 'de bocht van de brug' richting Bornem. Wase transportbedrijven, gesteund door de Kamer van Koophandel, klaagden dat die veel te scherp was aangelegd en bovendien zeer smal was. Er werden zelfs weddenschappen afgesloten over hoelang het zou duren eer er in de bocht een ongeval zou gebeuren. Uiteindelijk werd de linkerkant van de bocht verbreed.

Omdat elke richting nu over twee rijvakken beschikt, wordt de snelheidsbeperking op de bruggen opgetrokken tot 70kilometer per uur. Om snelheidsduivels te ontmoedigen, werd er wel een flitspaal geplaatst.

Zondag 31 mei is de dag van de waarheid voor de tweede Temsebrug. In de late namiddag wordt ze opengesteld voor het verkeer.

www.temsebrug.be       KUV
 

 

Het Nieuwsblad van 28 mei 2009

 

Wat heeft Gustave Eiffel met Temse te maken?
 

TEMSE - De nieuwe brug over de Schelde stoot de oude van de troon als langste brug van het land. Ze is 374 meter lang, dat is 9 meter langer dan de bestaande.

'Eigenlijk is dit de derde brug over de Schelde', zegt burgemeester Luc De Rijck. De eerste brug, ontworpen door de Franse constructeur Gustave Eiffel (van de Parijse toren), werd in gebruik genomen in 1870. Om strategische redenen werd die brug in 1940 door Franse en Belgische genietroepen opgeblazen. 'De tweede (huidige) Temsebrug werd gebouwd vanaf 1949 en in gebruik genomen in 1955. Met haar 365 meter was zij de langste metalen brug van België.'

De nieuwe constructie werd in amper twee jaar en drie maanden voltooid.

De Koninklijke Temse Watersportvereniging moest door de bouw van de nieuwe brug op zoek naar een nieuwe stek Op de plaats van het oude clubhuis wordt, tussen de Wilfordkaai en het Stationsplein, een ontsluitingsweg aangelegd. De werken daarvoor starten na het bouwverlof.

De rijweg op de nieuwe brug wordt zondag om 12 uur afgesloten. Om 17 uur rijden de eerste wagens over de nieuwe verbinding tussen beide oevers.

De monumentale beelden 'De Schelde' en 'De Golven' van beeldhouwer Karel Aubroeck die oorspronkelijk langs beide zijden van de oude brug stonden, werden verplaatst naar de nieuwe brug 'omdat ze op die plaats beter zichtbaar zijn.' De beelden kregen een poetsbeurt.

Wielerbelangen Temse, die vrijdag instaan voor de aankomst van de derde rit van de Ronde van België op De Zaat, hadden het idee opgevat om de renners over de brug te laten fietsen maar kregen een njet van Waterwegen en Zeekanaal.

Ook Bornem viert de openstelling van de brug. Grote feestelijkheden houdt de buurgememeente voor het najaar. Dan wordt het kunstwerk aan het seinhuisje onthuld. (KUV)

 

Bron : ENGINEERINGNET.BE

 

Nieuwe Temsebrug aangedreven door Bosch Rexroth technologie

De nieuwe Temsebrug, een dubbele basculebrug, is verwezenlijkt door Hye, Cordeel, Metaalconstructie Aelterman, Fabricom GTI, in samenwerking met Bosch Rexroth en Demako.

ENGINEERINGNET.BE -- Sinds eind mei kunnen automobilisten, fietsers en voetgangers via de nieuwe Temsebrug weer vlot van Temse naar Bornem. Het startschotvoor de bouw van de nieuwe brug werd midden 2005 gegeven. Begin 2007 werden de werken aangevat. Vandaag, twee jaar later, verloopt het verkeer tussen Temse en Bornem over twee aparte bruggen.

Naast het vaste gedeelte bestaat de nieuwe Temsebrug, voor een vlotte doorgang van de schepen, uit twee beweegbare brugflappen van elk 28 meter lang en 300 ton zwaar. Twee motoren per brugflap, één afwaarts en één opwaarts, zorgen voor een vlotte opening van de brug. De totale brugbeweging, zowel het openen als het sluiten, duurt maximaal 120 seconden.

De hydraulische cilinders, nodig voor het optrekken van de brugflappen, hebben een boring van 460 mm en een stangdiameter van 300 mm. De totale slaglengte bedraagt 8.135 mm en de cilinders wegen elk 18 ton. Elke cilinder kan een maximale kracht van 170 ton voortbrengen.

De vier pompgroepen bevinden zich in de brugkokers langs beide kanten van de brug, zowel opwaarts als afwaarts. Elke pompgroep bestaat uit een elektromotor van 110 KiloWatt die een axiaalzuigerpomp met een debiet van 460 liter per minuut aandrijft. Elke zuigerpomp heeft een maximaal slagvolume van 355 cc per omwenteling. Elk oliereservoir (in totaal 4 stuks) heeft een inhoud van 3.000 liter.

Elke brugflap wordt in normaal bedrijf voor het openen en sluiten aangedreven door de beide pompgroepen die zich in de brugkoker bevinden. Bij uitvallen van een pompgroep is het echter perfect mogelijk de brugflap te openen en sluiten met behulp van één pompgroep.

Op het einde van de brughelft aan de kant Bornem is een bijkomende pompeenheid geïnstalleerd voor de bediening van het grendelmechanisme. Dit grendelmechanisme verbindt beide brughelften met elkaar in een gelijkmatige overgang, zodat fietsers eb automobilisten nauwelijks de overgang tussen beide brughelften voelen.

Het leidingwerk is volledig ingewerkt in de metaalconstructie van de brug. Alle buizen zijn in roestvrij staal en hebben een diameter variërend van 70 tot 130 mm diameter

 

De Standaard van 30 juni 2009

 

Van Charleroi aan de Schelde tot de Docklands van het Waasland — Een nieuwe brug over de Schelde en de reconversie van de Boelwerf moeten Temse zijn trots een aantrekkelijkheid teruggeven.

Maar de wonde van het faillissement geneest niet.

'We moeten een kerkhof omtoveren tot een plek vol leven.'

Het is feest in het Scheldedorp Temse. Het hele weekend lang. Er treden harmonieën op, reuzen trekken door de straten, er staan draaimolens aan de kerk, er wordt gefietst voor de Damiaanactie... Kortom, kermis in het dorp, onder een stralende zon.

Maar het hoogtepunt van het feest vond vrijdagavond al plaats. Toen opende Vlaams minister-president Kris Peeters met veel toeters en bellen de nieuwe brug over de Schelde.

De toeter kwam van de boot waarmee hij onder de brug doorvoer.

Voor het belgerinkel zorgde de Fietsersbond, die hiermee protesteerde tegen het verdwijnen van een stuk fietspad langs de expresweg.

Maar die actie kon de pret niet drukken. Temse beleeft een mijlpaal. Vijfentwintig jaar al wachten de Temsenaren op een oplossing voor de flessenhals over de Schelde. De viervaksbaan tussen de E17 en de A12 moet in Temse over de smalle Scheldebrug, met lange files en verstikkend sluipverkeer tot gevolg. Donderdag, de dag voor de inhuldiging, toonde de oude brug zich nog eens van haar nukkige zijde. Door een elektriciteitspanne ging de ophaalbrug niet meer dicht. Gevolg: urenlang stilstaand verkeer.

De ondernemers en politici van Temse en Bornem hebben gelobbyd, gesmeekt en betoogd voor een nieuwe brug. Maar het was wachten op streekgenoot Kris Peeters voor hun vraag in Brussel gehoord werd. Peeters beloofde de tweede brug in 2005 en vier jaar later, amper een week voor de verkiezingen, mag hij ze inhuldigen. Een klein wonder: de aannemers haalden hun deadline, het bestek bleef onder de begrote kostprijs en de nieuwe brug is ook architecturaal een hoogstandje.

Iedereen tevreden? Niet helemaal. Hoewel de nieuwe brug voorzien is van een brede fietsstrook, moest langs de expresweg een stuk fietspad verdwijnen, terwijl het beloofde alternatief op zich laat wachten. Bovendien leeft in Temse ook de schrik dat de betere ontsluiting een aanzuigeffect zal hebben en nog meer zwaar wegverkeer zal aantrekken. 'De gevoelens zijn dubbel', zegt Stefaan Van Hul. 'Je kunt je de vraag stellen of we maar wegen moeten blijven bijbouwen. Maar de files en het sluipverkeer waren onhoudbaar geworden.' Stefaan Van Hul is persfotograaf en heeft de bouw van de nieuwe brug op foto vastgelegd. 'Zo'n brug is toch een monument voor een dorp. De betrokkenheid van de bevolking was groot. Telkens als er een nieuw deel werd geplaatst, kwam het hele dorp buiten.'

De tweede Scheldebrug moet immers meer zijn dan een oplossing voor een mobiliteitsprobleem. Ze wil ook een tweede, figuurlijke brug slaan tussen het Waasland en Klein-Brabant. Bovendien wil de brug Temse een stukje trots teruggeven; want die trots was roemloos verdwenen toen bijna exact vijftien jaar geleden, op 30 november 1994, de Boelwerf definitief de deuren sloot.

Nagel in het hart

'De Scheldebrug is zeker een mijlpaal in de reconversie van Temse', zegt burgemeester Luc De Ryck. 'Maar ze is nog lang niet het eindpunt. Of daarmee het trauma van Boel is verteerd? Ik vrees van niet. De sluiting van de scheepswerf blijft een krom geslagen nagel in het hart van elke Temsenaar.'

De burgemeester ontvangt me in het vroegere kantoor van de baas van de Boelwerf, op de vijfde verdieping van het oude directiegebouw. Maar het pand en het kantoor zijn onherkenbaar veranderd. Nadat de gemeente het gebouw in 2000 kocht, is het volledig ontmanteld tot op de betonnen constructie, en weer aangekleed met veel glas. Vandaag oogt het administratief centrum van Temse hypermodern, functioneel en transparant. De herinneringen aan de oude functie van het gebouw zijn symbolisch: de vergaderzaal heeft een plafond als een omgekeerde scheepsboeg, en overal in het gebouw hangen oude foto's van de Boelwerf.

Ook onherkenbaar veranderd is het weidse uitzicht vanuit het kabinet van de burgemeester. De schepen in aanbouw, de loodsen, de stapels staalplaat en de kranen zijn verdwenen, op één kraan na. Burgemeester De Ryck was een jaar burgemeester toen Boel in 1994 definitief de deuren sloot. Zijn vader, een ACV-syndicalist, had zijn hele leven op de werf gewerkt. 'Die sluiting was als een boot die over ons heen voer, en die je niet kon tegenhouden. Lobbyen, lobbyen en nog eens lobbyen, meer kun je als burgemeester niet doen.

Je vecht tegen de hogere krachten in het spel.

Maar na het faillissement zaten wij wel met een kerkhof van 87 hectare groot.'

1100 gezinnen verloren hun inkomen. Vijfhonderd daarvan woonden in Temse. 'De Boelwerf was de bron van de welvaart en het welzijn van Temse. Maar de sluiting was niet alleen economisch een ramp. Temse was ook zijn fierheid kwijt. De werf was gesticht in 1829 aan de rand van het dorp. Vijftig jaar lang was ze een eenmansbedrijf, maar ze groeide uit tot een van de beste scheepswerven ter wereld. Boel zette Temse op de internationale kaart. En plots waren we niemand meer.'

Temse dreigde een Charleroi aan de Schelde te worden. Men kende het dorp hooguit uit het nieuws, of door er voorbij te rijden, langs die afschuwelijke viaduct die de Stationsbuurt verminkt. De horeca op de Scheldekaai keek uit op de zandbergen van het bedrijf Belgomine. De middenstand kwijnde weg. Fietsers en wandelaars bleven liever op de andere, groene en rustiger Scheldedijk. En de 87 hectare van de Boelwerf bleven jaren braak liggen, als een giftige, vuile kanker.

'Eerst hielden vakbonden de werf bezet, toen vochten de laatste eigenaars een stammentwist uit, daarna was er het probleem van de sanering', vertelt burgemeester De Ryck. 'Maar er was ook een mentaal obstakel; er moest absoluut nieuwe industrie komen op het terrein. Wie in die eerste jaren ook maar het idee durfde te opperen om er woningen te bouwen, zou door de Temsenaren in de Schelde zijn gekieperd.'

Er waren gegadigden voor de grond, met wilde industriële plannen, maar geen daarvan was ernstig. 'Pas nadat de emoties waren bekoeld, kon de idee rijpen om de gronden toch te herbestemmen, tot 40 hectaren woongebied en de rest als KMO-zone.' Er waren inmiddels zes lange jaren voorbijgegaan, maar vanaf dan ging het snel. Twee lokale bedrijven, de bouwfirma Cordeel uit Temse en grondwerken Aertssen uit Stabroek, kochten de gronden voor 750 miljoen Belgische frank. Een koopje, zo blijkt nu. 'Maar ze waren de enigen die het risico durfden te nemen', zegt de burgemeester. 'En ik ben ze daar eeuwig dankbaar voor.'

Wonen aan de Schelde

Ook het uitzicht vanuit het kabinet van de burgemeester is onherkenbaar veranderd: in de verte ligt de KMO-zone, waar zich al 41 bedrijven hebben gevestigd. Ze geven werk aan een kleine duizend mensen. Aan de voet van het administratief centrum verrijst een compleet nieuw dorp. Vijf luxueuze appartementen van de architect Jo Crepain genieten al enkele jaren van een uitzonderlijk Scheldezicht. Daarnaast zijn grotere, ook prestigieuze appartementencomplexen in aanbouw, met ruimte voor handelszaken en horeca. Ze kijken uit op de nieuwe jachthaven met duizend aanmeerplaatsen. In een tweede linie, verder van de Schelde, worden kleinere sleutel-op-de-deurwoningen voor gezinnen gebouwd. Daartussen veel groen en open ruimte. '900 woningen voor zo'n 3500 mensen, aan de Schelde, aansluitend bij het centrum. Dit is een geslaagde reconversie', zegt de burgemeester trots. 'We bouwen een compleet nieuw dorp, op een boogscheut van Brussel, Gent en Antwerpen. Het kerkhof is verdwenen.'

Nieuw Temse, zo zou deze dorpsuitbreiding aanvankelijk heten. Maar die naam bleek gevoelig te liggen bij het 'oude' Temse van ontslagen Boel-arbeiders. Daarom kreeg het gebied de naam 'De Zaat', het plaatselijke dialect voor 'scheepswerf'. De straten kregen namen van scheepsbouwers en de appartementen zijn genoemd naar boten die op de Boelwerf zijn gebouwd. 'We willen zeker de herinnering niet uitwissen', aldus De Ryck. Dat zou ook niet gelukt zijn, want de wonden blijken nog niet geheeld in Temse. Nogal wat ex-Boelarbeiders vertikken het om een voet op de nieuwe Zaat te zetten, ook al is er een mooi nieuw wandel- en fietspad op de Scheldeoever aangelegd. Ze kunnen het niet verkroppen dat hun werf is uitverkocht aan 'nieuwe rijken in dure appartementen die een Boel-arbeider zich nooit zou kunnen permitteren'.

Voor ons is dit heilige grond, zegt Eddie Groenwals. Deze oude scheepsbouwer komt wél op De Zaat wandelen. 'Maar het blijft voelen alsof je op een kerkhof loopt', zegt hij. 'Het voelt... hoe zou ik zeggen... het voelt naakt om hier nu rond te lopen.' Als kind zat Eddie al te kijken hoe de mannen van de zaat na het loeien van de sirene naar huis kwamen, trots en stoer. Onder hen zijn vader en zijn nonkel. Toen Eddie 14 was, ging hij ook op de zaat werken, op 8 augustus 1956. 'De dag van de ramp van Marcinelle. Op mijn eerste werkdag verongelukte ook bij ons een arbeider. Hij testte reddingssloepen, viel in het water en verdronk. Zoiets blijft in het geheugen gegrift.'

De stiel leerde Eddie op de werf, en 's avonds, op de vakschool van de Boelwerf. Hij klom op tot paswerker, of meestergast. 'Wij plaatsten de schroeven. Zo'n klus kon je alleen in ploeg klaren. Het verklaarde de grote kameraadschap op de werf. 'Zorg dat het in orde komt', zei de opzichter. En dat deden we. We waren vrije vogels.' De zaat, dat was arbeidstrots en een blik op de wereld. 'Op zaterdag luisterden we naar de ligging van de Belgische schepen op de radio. Die hebben wij gebouwd, zeiden we als een boot van Boel in Korea of Japan bleek te liggen.'

Wat vindt hij van de nieuwe Zaat? 'Er moest iets gebeuren met die gronden', zegt Eddie. 'Maar die nieuwbouw maakt voor ons het verlies niet goed. De kwaadheid is met de jaren weggeëbd, maar de wonde geneest niet.'

In 1992, bij het eerste faillissement, ging Eddie op brugpensioen. Hij vulde het zwarte gat met een groot engagement in het verenigingsleven. 'Maar veel zaatmannen zaten thuis bitter te verkommeren.' Het Vlaams Blok zag zijn kans. Het provoceerde in 1997 de vakbonden door in Temse een 1-mei evenement te organiseren. In 2000 haalde de partij er uit het niets zes gemeenteraadszitjes, in 2006 zeven. Maar burgemeester De Ryck zag het aantal CD&V-zitjes ook stijgen, van negen naar twaalf. 'Voor mij het ultieme bewijs dat de reconversie op brede steun van de bevolking kan rekenen.'

Brug tussen vroeger en nu

Maar we zijn er nog niet, erkent de burgemeester. De middenstand blijft wegkwijnen door de concurrentie van het Waasland Shoppingcentrum, amper tien minuten verderop. En er dreigt een tweespalt tussen het moderne, nieuwe Temse met zijn gefortuneerde inwijkelingen en het wat verkommerde, oude Temse, waar bovendien een groeiend aantal immigranten voor irritatie zorgt onder de oude Temsenaren.

'Maar de nieuwe brug opent nieuwe perspectieven', zegt de burgemeester. 'Door de verhuizing van het bedrijf Belgomine kunnen we eindelijk de Wilfordkaai heraanleggen tot een toeristische trekpleister, zodat er geen zand meer waait in de Duvels van de dagtoeristen. En nu het vrachtverkeer uit het dorp verdwijnt, kunnen we werk maken van de commerciële opwaardering van het centrum.'

Maar Eddie Groenwals en een groepje ex-Boelwerknemers en sympathisanten hebben nog een andere droom: een plaats om de herinnering te koesteren. Een thuis voor de duizenden foto's en herinneringen die nu nog over vele huishoudens versnipperd zijn. In april organiseerden ze een tijdelijke tentoonstelling in de oude vakschool van Temse, onder de titel Verankerd. 'Omdat Boel ons anker was, ons houvast', zegt Eddie. Het was het eerste initiatief rond het erfgoed van de Boelwerf in vijftien jaar tijd. 'De tentoonstelling heeft veel bezoekers aangetrokken', zegt Eddie, 'en we hebben veel tranen gezien.' Nu droomt hij hardop van een vaste bewaarplek voor hun erfgoed. 'Een Boel-museum. Waarom niet in een oude boot, op de Schelde. Zoals vroeger.'

 

 

wp222d159a.gif

Uitgezonden vrijdag 30 mei in Avondpost op

Radio 2 Oost-Vlaanderen om 16.10 uur.

 

Beelden © TV OOST van 30 mei 2009