wpb21c2a4d.png
wp6313faf9.png
wp2f863fd8.png

© 2007 - 2009 Temsebrug.be

 

wpc0c6e7bc.png

wp3012d9dc.png

wp6d2da9b9.png

wp1e6e7cd9.png

wp0e13d218.png

wpa3ad41fd.png

wpecf5ef1d.png

wpa2323f9c.png

wp6afbc46f.png

wp2079e58b.png

wpe5eae462.png

wp6d88eddf.png

wpec5420d5.png

wp3820f579.png

wp04f019e8.png

wp9d392daf.png

wp1c8853d0.png

wpb302b537.png

wpc3d7c6e0.png

wp67a6e618.png

wp42222ab8.png

wpa4de918b.png

wpf4de37dd.png

wpd6c85fcc.png

wpfcf2a4c2.png

wp2bb97a5f.png

wp5a31a231.png

wp08a891f9.png

wpa116ea01.png

wp605185eb.png

wp76b5b721.png

wp0c5bb0aa.png

wp96540c7b.png

wpe113929f.png

wp20a8111e.png

wp94e875a3.png

wp5ffa0873.png

wpe714c4a1.png

Ontworpen door Franky Polfliet

wpcb5ab8c1.png

 

Dit schip genaamd “Temse” is ooit op de Boelwerf gemaakt en is dus door de bestaande Temsebrug gevaren.

Ik vond deze foto gewoon historisch mooi,en daarom mag hij  de spits van de maand september afbijten.

 

 

1 september 2008 (8u30)

 

Vandaag werd er begonnen met de plaatsing van het wegdek op het eerste brugdeel.

Het wegdek bestaat uit gewapend beton, verlicht met polystyreen blokken, en steunt direct op twee stalen kokers.

 

 







En zo zag het er al uit om 15 uur.





2 september 2008 (8u30)

 

Men is reeds voor de tweede dag op rij aan het betonneren

aan de derde Scheldepijler.

Wanneer alles goed gaat is deze kuip tegen vrijdag volledig gevuld.

De betonnen constructie werd ook reeds op zijn plaats gelegd.

Arbeiders zijn bezig aan steunpilaren in de Schelde kant Bornem.

Hier moet ook een betonnen constructie op worden geplaatst.

De onderkant van de brug.

Verdere werkzaamheden bij het leggen van de betonnen wegpanelen.













3 september 2008 (8u45 - 10u15)

 

De oprit naar de Temsebrug die op 5 augustus werd gesloten wordt opgebroken om plaats te maken voor de aansluiting van de

nieuwe weg naar de N16.









Langs de kant van Bornem is men ook al veel aan het opbreken voor de aansluiting met de N16.

Zo is het fietspad al deels weg, en is het bord “Welkom in Bornem”

al verwijderd.

Het toekomstige nieuwe fietspad is nog niet afgewerkt, maar op de foto’s kan je al zien waar het zal komen.













Op de steunpilaren in de Schelde langs de kant van Bornem werd de betonnen constructie reeds geplaatst.

Derde dag pompwerk in Scheldepijler 3.

Gevorderde opvullingswerken aan Sas Bornem.

Op de nieuwe brug zijn bekisters/ijzervlechters van de

firma Cordeel bezig met hun werk.

 

4 september 2008 (8u45 - 9u30)

 

Een foto om te laten zien wat en waar is voor de mensen die hier nog nooit kwamen of voorbij reden.

Volledig links de Temsebrug anno 1955.

Onder de pijl Temsebrug anno 2009.

Volledig rechts het Vlietpark naast de vroegere oprit naar de brug.

Foto genomen vanop de werken op de N16.

Werken op kruispunt Sas/N16 (Bornem)

Betonmixers bevoorraden al een paar weken continu de betonpompen van LECA die de beton dan verder pompen naar de verschillende Scheldepijlers.

De firma ACLAGRO werkt volop verder aan het komende fietspad.







5 september 2008 (8u30 - 9 u)

 

Op Scheldepijler 2 zijn al enkele dagen werken bezig aan de bovenkant.

Deze wordt klaargemaakt voor verdere afwerking.

In Scheldepijler 3 is men al heel de week beton aan het pompen.

De beton is nu al zichtbaar.

Nog ongeveer een metertje pompwerk en deze kuip is ook vol.





Gevorderde werken van het fietspad  kant Bornem.

Pas wanneer dit volledig klaar is wordt het oude fietspad en de rijstrook op de N16 richting Mechelen opgebroken tot aan de aansluiting van de nieuw aan te leggen weg.







5 september 2008 (13 uur -  13u30)

 

Men is vandaag begonnen met beton te storten op het eerste brugdeel.

Deze betoneringsfase zal in zes afzonderlijke keren gebeuren.















6 september 2008

 

Op de foto’s:

Gevorderde betonwerken op brugdeel 1.

Scheldepijler 3 is gevuld, Scheldepijler 4 staat klaar om gevuld te worden.

En de kant van Bornem zal de komende we(e)k(en) ook van uitzicht veranderen daar het fietspad en een deel van de N16 wordt opgebroken.

Het verkeer zal daar  richting Mechelen en Sint-Niklaas tijdelijk elk 1 rijstrook ter beschikking hebben.

 













8 september 2008

 

2 slides (100 foto’s) waarin het volgende te zien is.

- Verplaatsing werkplatform van Scheldepijler 3 naar Scheldepijler 4.

-  Men begon reeds met  vullen van pijler 4.

- Verdere aanleg fietspad kant Bornem.

-  Pompen en betonmixers.

-  Leggen deel van riolering naast Vlietpark Temse.

Persbericht Waterwegen en Zeekanaal NV:

 

Plaatsing tweede brugdeel van nieuwe Scheldebrug

 

Enkele weken geleden werd onder ruime belangstelling het eerste vaste brugdeel van de tweede Scheldebrug op zijn definitieve positie geplaatst. De bouw van deze volledig nieuwe brug zal een definitieve en duurzame oplossing bieden voor de zware verkeersproblematiek die zich al decennia lang voordoet ter hoogte van de brug over de Schelde

te Temse/Bornem (N 16).

 

Op 12 september aanstaande is het de beurt aan het tweede vaste brugdeel.

 

Dit situeert zich zowat halverwege Temse en Bornem.

Het is 80 meter lang en weegt 350 ton.

 Later in september volgen nog vaste brugdelen van respectievelijk 72 meter en 68 meter lang.

 

Ook het laatste vaste brugdeel zal nog in september worden geplaatst. Het is 30 meter lang en zal de brugpijler en het landhoofd aan de kant van Bornem overspannen.  Vanaf dan zal de vaste brug over de Schelde een feit zijn en de nieuwe brug definitief op de kaart plaatsen.

 

Het invaren en monteren van het sluitstuk,

de mobiele brugdelen, is eind 2008 voorzien.

 

9 september 2008

 

De montageplanning voor brugdeel 2 ziet er als volgt uit:

-  Dinsdag 09/09/08 : Laden van brug op ponton.
-  Woensdag 10/09/08 :  Om 13 uur vertrek richting Temse.
-  Donderdag 11/09/08 : Om 14 uur aankomst in Temse , uitleggen ankers , positioneren ponton op 50 meter van de montageplaats.
-  Vrijdag 12/09/08 : Om 13 uur draaien brug , wachten op hoogtij , invaren , 18uur montage.

 

Foto’s rond 15 uur

 

De coufrage voor de nis en die moet dienen voor de countergewichten van een opengaand brugdeel is uit Scheldepijler 2 verwijderd.

Een aankomend schip deed rare dingen !!

 

 







Verdere werken op de N16 naast het Vlietpark.

2 politieagenten die het brugverkeer even in de gaten hielden.

En een ijverige landmeter op Scheldepijler 3.







 

Vrijdag aanstaande gaat men zoals hierboven reeds

kon lezen het tweede brugdeel plaatsen.

Gezien de veiligheidsnadars van de Temsebrug nog niet wegkunnen tegen vrijdag, en er weer heel wat volk zal komen kijken zal het voor niemand gemakkelijk zijn om de werken te volgen,

tot staan om ze deftig te fotograferen.

Vanop de Temsebrug zelf is het trouwens ook geen ideale afstand om alles mooi op foto te krijgen.

En vanop de Wilfordkaai is het ietsje te ver en te schuin.

Is er niemand van jullie die tussen 13 en 18 uur een paar keer met een boot(je) op de Schelde kan/wil varen rond de plaatsing van het tweede stuk, en me even mee wil nemen?

Franky@temsebrug.be <<Klik

 

10 september 2008 (9 uur)

 

Scheldepijler 1 die een zwangerschapsbult heeft overgehouden

aan de betonwerken gaat men stilaan herstellen.







En op het eerste brugdeel was men om 9 uur

een deel beton aan het bijpompen.





De damplaten werden eraf gehaald door middel van een snijbrander.

Onderstaand filmpje is © Julien de Grave.











Geen paniek, er ligt niemand.

Dit is gewoon een controle van het duikpak.

 





11 september 2008

 

Vandaag kwam het tweede brugdeel aan.

De doorvaart door de openstaande Temsebrug ging heel vlot.



























11 september 2008

 

De verkeerssituatie kant van Bornem Sas is nu bijna volledig gewijzigd.

Vangrails werden alvast geplaatst, en het linksaf slaan als je van Sas komt is nu niet meer mogelijk.





11 september 2008 was ook erg warm,

en wat kan er nog meer deugd doen

dan tijdens de middagpauze in het zonnetje

een uiltje te knappen op de nieuwe  brug?

12 september 2008

 

De werken aan kruispunt Sas met de N16 in Bornem zijn in volle gang.

 

Van Weert (Sas) richting Sint-Niklaas.

 

Wie vanuit Weert (Sas) (1) naar Temse wil, dient even richting Bornem te rijden tot aan kruispunt Vitsdam (2), en kan dan rechtsomkeer maken.

 

Komende uit richting Mechelen voor Weert (Sas).

 

Het verkeer komende van richting Mechelen zal moeten doorrijden tot over de brug, in Temse het viaduct (3) oprijden, om dan terug langs de brug in tegenovergestelde richting te rijden.

 

In een latere fase zal men moeten doorrijden tot aan kruispunt Interbeton om zo via het centrum van Temse rechtsomkeer te maken indien men wil afslaan aan kruispunt Sas.













12 september 2008 (13 uur)

 

Het tweede brugdeel werd om 13 uur stipt gedraaid en in positie gebracht.

Het draaien duurde maar 2 minuten.











Tussen 13u30 en 14u30 werd het ponton mooi op zijn plaats gebracht.







Wat foto’s vanuit de “Diver”













18u15, het tweede brugdeel ligt voor minstens 100 jaar op zijn plaats.

Het ponton schuift stilaan van onder de brug.

ir. Antoon Van Gils (leidend ambtenaar Scheldebrug), net zoals

 Jean Pierre en Veerle Aelterman volgden net zoals bij de plaatsing   van het eerste brugdeel  de werken.

15 september 2008 (9 uur - 10 uur)

 

Gevorderde betonwerken op het eerste brugdeel.

Scheldepijler 4 is vandaag  tot bovenaan gevuld met beton.

Om 9 uur moest men nog een metertje doen.

2 landmeters zetten de coördinaten uit voor bevestigingspunten.





Situatie aan Sas en N16 te Bornem







16 september 2008 (11 uur)

 

Scheldepijler 4 is volledig gevuld.

Het fietspad kant Bornem in volle aanleg, men plaatst daar nu geleiders waar de beton tussen gestort zal worden.

En een deel van de N16 en het vroegere fietspad is reeds verwijderd.











17 september 2008 (15 uur)

 

Het fietspad kant Bornem is nu volledig afgesloten.

Het werd voorlopig omgelegd naast de rijbaan

richting Mechelen.

Fietsers moeten daar afstappen en te voet verder gaan over een afstand van een 100 tal meter.

De nodige signalisatie werd daarvoor reeds aangebracht.







De werken aan het nieuwe fietspad gaan onverminderd verder.

Morgen zal er met de computergestuurde machine al een deel beton voor de greppels worden geplaatst.

Vrijdag komt daar bovenop dan de uiteindelijke greppel.















N16 ter hoogte van Viaduct Temse.

1 foto laat de werken zien langs de kant van de Stationstraat.

Hier is reeds beton gestort nadat de riolering en nutsleidingen op hun plaats waren gebracht.

De tweede foto is richting Viaduct genomen, hier moeten alle nutsleidingen en rioleringen nog geplaatst worden.





18 september 2008

 

Bornem:

De betonwerken die moeten dienen als ondergrond voor de greppel waren om 9u30 al volop bezig.















De overbodige beton die aan Scheldepijler 1 zit wordt nu met de zware middelen verwijderd.









PLAATSING BRUGDEEL 3

 

Het derde vaste brugdeel is 72 meter en weegt ongeveer 320 ton.

Het zal aansluiten op het tweede vaste brugdeel dat op

12 september 2008 werd geplaatst

 

 

Planning zaterdag 20 september:


Vertrek Aelterman, Kluizendok Gent (sleepboot + duwboot Petrus)

· Vertrek 6u00
· schutten sluis Terneuzen 9u00
· opvaren Zeeschelde Terneuzen: 11u00 (LW: 12u30)
· aankomst brug Temse: 19u00 (HW: 21u00)
· Brugpassage 19u15
· Positioneren ponton tussen brugpijlers
- Bevestigen lieren aan ankers stroomopwaarts (Petrus)
- Bevestiging lieren aan ankers stroomafwaarts (Petrus)
· Einde activiteiten: 22u00


Planning maandag 22 september:

· Start werkzaamheden: 6u00
· Draaien brugdek 90°
· Bevestigen lieren aan pijlers
· Positioneren brug (HW: 9u55)
· Afzetten brug op oplegging ±12u00
· Demontage schoren aan brug
· Losmaken lieren aan pijlers
· losmaken ankers stroomafwaarts
· losmaken ankers stroomopwaarts
· klaar voor vertrek… ±15u00 (LW: 15u30)

 

Luchtfoto van 17 september 2008.

Hierop zie je de twee geplaatste brugdelen.

Je ziet ook de bocht naar de N16 langs de kant Temse.

Meer luchtfoto’s via de knop “Luchtfoto’s”

18 september 2008 (19 uur)

 

19 uur en mooi weer, de moment om even een wandeling te doen.

De fundering voor de betonnen greppels die morgen gaan gegoten worden is klaar van aan Sas

tot aan het landhoofd kant Bornem.

Niettegenstaande heel de werf mooi afgespannen is met rood-wit lint, de nadars afsluiten wat moet afgesloten worden, de verbods en gebodsborden op alle mogelijke locaties staan, presteren sommigen het toch om verloren te rijden, en op de pas gegoten beton te stappen.

Zoals ik schreef...”zonder woorden”.









19 september 2008

 

De greppel en andere vormen naast het fietspad

in aanbouw zijn gegoten.

 







En het bord “Welkom in Bornem” dat onlangs onder de afbraak was beland staat nu terug fier zijn bezoekers te verwelkomen.

20 september 2008 (18u30-20u30)

 

Het derde brugdeel kwam zaterdagavond toe rond 19u45.

Een half uurtje later dan gepland schoof de sleper, het ponton met het brugdeel en een duwboot vlekkeloos doorheen de openstaande Temsebrug.

Het legde zich daarna aan de Wilfordkaai van Temse.

De massa kijklustigen bleef dit keer uit,

enkel de “Die hards”, de echt geïnteresseerden, en de andere vaste fotografen waren terug present!

 

Een jetskiër stuurde me de volgende beelden door die genomen zijn tussen Doel en Kruibeke.









Een slide van de aankomst doorheen de Temsebrug

en de aanleg aan de Wilfordkaai.

21 september 2008

 

Het derde brugdeel is gepositioneerd en kan morgenvroeg van op die plaats eerst gedraaid, daarna ingevaren en tenslotte gemonteerd worden.

22 september 208 (7u - 9u30)

 

 































22 september 2008 (12 uur)

 

Het tweede en derde brugdeel is professioneel aan elkaar gezet.

Het derde vaste brugdeel dat nu geplaatst werd is 72 meter lang en weegt ongeveer 320 ton.

Het hele gebeuren wat toch een 5 tal uurtjes heeft geduurd is wederom vlekkeloos verlopen.

Donderdag komt brugdeel 4 (68 meter)aan, en dat zal vrijdag worden geplaatst.

En als de planning blijft kloppen zal volgende week dinsdag het laatste deel aan moeten komen of geplaatst worden. (30 meter)

Maar over dit alles volgt wellicht later nog meer gedetailleerd verslag.







Aan Scheldepijler 1 is men bezig de damplaten te herstellen.







Leggen van nutsleidingen N16 naast het Vlietpark richting Schelde.





23 september 2008 (9u30)

 

De aaneenzetting van brugdeel 2 en 3 is volledig regen en winddicht gemaakt voor de laswerken die daar uiteraard met de uiterste precisie moeten gebeuren.

De firma Aelterman heeft hiervoor een installatie geplaatst van kant Bornem, tot aan de plaats waar de laswerken moeten gebeuren. (Compressor, stroom en andere leidingen.)







ACLAGRO NV is bezig met de betonwerken aan het fietspad.

Hiervoor wordt terug de rood gekleurde beton gebruikt.







                                24 september 2008

                 
PLANNING PLAATSING BRUGDEEL 4

Donderdag 25 september:

- Vertrek ponton Aelterman, Kluizendok Gent ==> avond

Vrijdag 26 september:


- Schutten sluis Terneuzen 6u00
- Opvaren Zeeschelde Terneuzen: 7u00 (LW Terneuzen: 7u20)
- Aankomst brug Temse: 15u00 (HW Temse: 15u15)
- Plaatsen van ankers 15u30
- Positioneren pontons stroomopwaarts aan P6 en P7
- Einde 20u00

Zaterdag 27 september:

- Start werkzaamheden: 12u00
- Draaien brugdek 90°
- Bevestigen lieren aan pijlers P7
- Positioneren brug (HW: 16u15)
- Afzetten brug op oplegging ±18u00
- Losmaken lieren aan pijlers
- Ponton stroomopwaarts verplaatsen
- Pontons verankeren stroomopwaarts van P7 (uit het ondiep gedeelte)
- Einde 19u00

 

 24 september 2008 (18u30)

 

Scheldepijler 1 (met de bult) is verder hersteld.





De rode beton voor het  fietspad is al bijna tot halfweg gegoten.







Op het kruispunt Sas met de N16 is men al begonnen met de boordstenen en greppels uit te lijnen.

Het oude fietspad naast de N16 is nu al gesloten en omgelegd vanaf 250 meter voor de Temsebrug.

Vanaf hier tot aan de Temsebrug is men verplicht om te voet te gaan uit veiligheidsoverwegingen.

 

 







25 augustus 2008

 

Het fietspad in rode beton werd vandaag verder afgewerkt.











Gevorderde werken Sas, Rijksweg en N16.





Scheldepijler 1 is hersteld.Nu de beton er nog in.





26 september 2008

 

Het vierde brugdeel is vrijdagmiddag iets vroeger toegekomen dan gepland.

Rond 15 uur lag het al voor anker

ter hoogte van het ponton met de aanlegsteiger van Temse.





27 september 2008 (zaterdag)


Heel deze timing klopt, daarom kan ze blijven staan.
- Start werkzaamheden: 12u00
- Draaien brugdek 90° 12u30
- Positioneren brug (HW: 16u15)

- Afzetten brug op oplegging ±18u00

 

Enkele honderden mensen volgden de werken onder een stralend zomers zonnetje vanop de brug, vanop het landhoofd en het fietspad kant Bornem.

 





























27 september 2008 (18 uur)

 

De laatste hand aan de verbinding wordt gelegd.

Een kraan verwijderd het countergewicht.

Er rest nu nog 30 meter voor het vasteland is bereikt.

Dat is een klus voor dinsdag 30 september,

en dit brugdeel komt over land.

 

Voor jullie agenda, om onderweg een fototje te nemen ;-)

Het transport van de twee elementen zullen maandag 29 september

om +/- 14 uur geladen worden in Gent

Omstreeks 21 uur zal dan het transport vertrekken via R4 , N49 Antwerpen A12 Boom N16 richting Temse

Aankomst in Temse ongeveer 23 uur

Een kraan die 700 ton kan heffen staat

het gevaarte dan al op te wachten.

 

 











29 september 2008 (14 - 15 uur)

 

Rond 14 uur kwam de enorme kraan toe die vanaf morgevroeg het laatste deel van de brug in elkaar moet helpen steken.

De kraan die 700 ton kan heffen werd daarna opgesteld met de hulp van een iets kleinere kraan.

Een belangrijk onderdeel van een autokraan zijn  de stempels.
Deze dienen om de stabiliteit van de kraan te verhogen.

Voor 1 van de steunpoten was al op voorhand een gat gegraven om op de harde ondergrond een steun te hebben.

Op de slide, aankomst kranen en vrachtwagens van Michielsens.

 











29 september 2008 (22u40 - 23u20)

 

Iets vroeger dan gepland kwamen

de twee zware transporten aan.

Om 22u45 zette de begeleiders van het zware transport de N16 af ter hoogte van de Temsebrug.

Het eerste deel, 65 ton zwaar, werd als eerste op de werf gereden.

Daarna was het de beurt aan het tweede zwaar transport.

Hier lag het stuk van 52 ton op.

De reuzekraan was al volledig gemonteerd, en staat klaar om morgenvroeg om 7 uur met de werken te beginnen.

2 foto’s hieronder, maar meer foto’s op de slide.

 





30 september 2008

 

4 geplaatste brugdelen na elkaar was het een stralend weertje.

Nu met de aansluiting met Bornem regende het pijpenstelen, men zou er bijgelovig van worden.

Eender hoe, de plaatsing van de twee zware brugdelen en de dwarsbalken verliep weer en zoals altijd uiterst vlot.

De werken waren om 7 uur gestart, en was nog geen half tien, of alles zat al op zijn plaats.























 

Vandaag was men ook begonnen met de verdere betonnering van Scheldepijler 1. (waar ooit een bult zat)

Er werd langs weerszijden van de nieuwe brug gewerkt met twee betonpompen.













En de arbeiders van ACLAGRO NV gaven me voor de laatste foto dit mooie plaatje om de maand september

letterlijk en figuurlijk mee uit te wandelen.