wpb21c2a4d.png
wp6313faf9.png
wp2f863fd8.png

© 2007 - 2009 Temsebrug.be

 

wpc0c6e7bc.png

wp3012d9dc.png

wp6d2da9b9.png

wp1e6e7cd9.png

wp0e13d218.png

wpa3ad41fd.png

wpecf5ef1d.png

wpa2323f9c.png

wp6afbc46f.png

wp2079e58b.png

wpe5eae462.png

wp6d88eddf.png

wpec5420d5.png

wp3820f579.png

wp04f019e8.png

wp9d392daf.png

wp1c8853d0.png

wpb302b537.png

wpc3d7c6e0.png

wp67a6e618.png

wp42222ab8.png

wpa4de918b.png

wpf4de37dd.png

wpd6c85fcc.png

wpfcf2a4c2.png

wp2bb97a5f.png

wp5a31a231.png

wp08a891f9.png

wpa116ea01.png

wp605185eb.png

wp76b5b721.png

wp0c5bb0aa.png

wp96540c7b.png

wpe113929f.png

wp20a8111e.png

wp94e875a3.png

wp5ffa0873.png

wpe714c4a1.png

Ontworpen door Franky Polfliet

wpb5f63306.png

 

TEMSE 1924

 

HERSTEL SCHELDEBRUG NA W.O.1

Meer oude foto’s via de knop “GESCHIEDENIS” of klik “HIER

De actie “red sandra” die hier eerst stond vermeld is stopgezet wegens het behalen van de beoogde doelstelling.

Het nodige geld voor de behandeling van Sandra werd gevonden en daarom sluit ik dit hier ook af.

Meer op www.red-sandra.be

1 januari 2009

 

De lange eindspurt naar 29 mei 2009 wordt al van ver aangetrokken.

Op die datum die nu al als historisch kan omschreven worden zal Minister president van Vlaanderen  Kris Peeters immers de nieuwe Temsebrug plechtig openstellen.

Het feestprogramma voor de openstelling van de nieuwe brug en dat georganiseerd wordt door de gemeentebesturen van Temse en Bornem krijgt stilaan vorm.

Wanneer het  feestprogramma volledig op punt staat lees je er hier wel meer over.

 

De bouw van de brug had wat meer voeten in de aarde dan alleen de bouw van de brug alleen.

Deze werken werden opgedeeld in verschillende fases.

Het Brugproject, het kaaiproject, en de herlokalisatie van Temse watersportclub

Ik als privé persoon was van in het begin en (hopelijk) tot het eind gewoon “volger” van de werken.

Om de duizenden foto’s te delen met de rest van de wereld ontwierp ik daarvoor deze website.

www.temsebrug.be was geboren.

Ik wou vrijwillig geen sponsors, en betaalde daarom de vele onkosten volledig zelf.

Op Temsebrug.be  kon en kan je dus alles lezen van, rond en over de bouw van Temsebrug 2.

Je kan hier dus onder andere vinden:

De afbraak en aanleg van de jachthaven naar De Zaat..(te vinden via de knop “jachthaven”)

De afbraak van de firma Belgomine.(de knop augustus 2007)

De aanleg en openstelling van de nieuwe loskaai voor Belgomine (5 maart 2008).

De afbraak en verhuis van de kranen van Belgomine (te vinden via de knop mei 2008 en daar op de  slide volledig onderaan)

Het aanleggen en openstellen van het nieuwe jaagpad tussen Temse en Steendorp.(19 december 2008).

De werken staan tot nu toe nog steeds op schema niettegenstaande enkele kleine tegenslagen tijdens de loop van de werken, zoals bijvoorbeeld.

Het openbreken van  enkele damplaten op 7 augustus 2008.

Het licht wegzakken van het landhoofd kant Bornem eind december 2008.

De stabilisatiewerken daarvoor gaan vanaf begin januari 2009 verder.

Maar het ziet er wel naar uit dat alles verder gewoon zal verlopen zoals gepland.

Minister president Kris Peeters zal zoals al eerder gezegd op 29 mei 2009 de brug feestelijk kunnen komen openen.

Het doorknippen van het lintje en het hele feestgebeuren dat daarop volgt komt ook met vele foto’s op Temsebrug.be te staan.

De werken aan en rond de brug zijn  natuurlijk nog verre van gedaan, en ik denk dat er tussen nu en 29 mei 2009 nog veel zal moeten gefotografeerd worden.

Zoals bijvoorbeeld:

De heraanleg van de andere kant van de N16 langs de kanten van Temse en Bornem.

De verplaatsing van de beelden “De Schelde” en “De golven” naar hun nieuwe bestemming.

De levering, plaatsing en eerste testen van de opengaande brugdelen zal spectaculair worden.

Het betonneren van de countergewichten voor de twee opengaande gedeelten lijkt mij ook iets apart.

De asfaltering van de brug.

Het plaatsen van de vangrails op de brug.

De aanleg van de promenade, met zitbanken en al.(80 zitplaatsen)

De verdere bouw van de trappen op de Wilfordkaai in Temse, en de plaatsing van het aansluitstuk naar de promenade van de brug.

Het plaatsen van het aansluitstuk van de promenade naar het wandel en fietspad kant Bornem.

Het volledig spuiten/schilderen van de brug.

Het testen van de sterkte van de brug door middel van een paar tientallen geladen zware vrachtwagens.

Het meeste zal dan wel reeds gedaan zijn, maar waarschijnlijk zullen er nog veel andere zaken te fotograferen zijn.

Enfin, het was voor mij een serieuze belevenis tot nu toe, en nu het eind er zit aan te komen wordt het alleen nog maar spannender.

Normaal gezien kan ik dan Temsebrug.be dan afsluiten, maar het zou zonde zijn om het volgende allemaal dan te moeten missen.

 

Dus, wat nadien op de website Temsebrug.be wellicht nog zal volgen na de openstelling van de brug is ondermeer :

 

De aanleg van de nieuwe weg voor Belgomine en die op het Stationsplein zal uitkomen.

De tunnel voor de wandelaars en fietsers die  aangelegd moet worden om via de Wilfordkaai in Temse naar het jaagpad te wandelen/rijden.

De nieuwe overbrugging in de Kasteelstraat voor die weg.

De afbraak van de gebouwen van pottenbakkerij Van der Gucht

De mogelijke aanpassingen van de Krijgsbaan aan de Viaduct voor de nieuwe weg.

De volledige heraanleg van de Wilfordkaai.

Mogelijk en  dus onder voorbehoud de verplaatsing van het stationsgebouw van Temse.

Maar eer we zover zijn zal het minstens 2012, of nog veel later zijn denk ik.

En tegen dan ben ik en jullie weer wat ouder, en zal de gemeente Temse heel wat veranderd zijn.

Ik hoop dus dat jullie Temsebrug.be verder blijven volgen tot het eind!!

 

Om af te sluiten wens ik jullie een gelukkig en gezond 2009.

Onderstaande boodschap stond in de nieuwe omroeper van 31 december 2008.

 

Met vriendelijke groet

 

Polfliet Franky

 

5 januari 2009

 

Door het aanhoudend vriesweer ziet het ernaar uit dat deze week niet verder gewerkt zal worden aan de werf Scheldebrug2.

Maar omdat een sneeuwlandschap toch altijd wel iets sfeervol heeft ben ik toch even over de brug getrokken om wat fototjes te schieten.

Ik deel ze met jullie via onderstaande slide.

wp4d0d42a7_0f.jpg

6 januari 2009

 

Vandaag was het een echte ijsdag.

Vanmorgen vroor het in Temse 9 graden en het zal vandaag niet warmer worden dan - 4.

Alle arbeiders van de Scheldebrug zitten voor hun stoveke.

7 januari 2009

 

Het blijft bibberen na koudste nacht van deze eeuw (-21°C)

In Temse was het vannacht - 11 toen ik op de baan was voor ander fotowerk.

Ons land blijft de komende dagen nog in de ban van de vrieskou.

Zaterdag pas komen we overdag boven het vriespunt uit (2 graden).

Volgende week schommelen de temperaturen overdag rond 4 graden en 's nachts rond het vriespunt.

Op de Schelde is er volgens Waterwegen en Zeekanaal zoveel verkeer dat het water bijna onmogelijk kan bevriezen.

Op deze foto’s van 7 januari 2009 zie je het bevroren Waesmeer van Temse.

 

 

 

De firma Smet boring NV was ook al klaar met het uitboren van de 15 gaten waarin een speciaal cement  (D50) onder een 40 bar hoge druk zal geinjecteerd worden.

Onderaan de betonnen voet van het landhoofd zal zich dan een grote en sterke cementklomp vormen die de stabilisatie van het landhoofd verzekerd.



De firma Cordeel uit Temse zal met behulp van een laagwerker de afwateringsbuizen van het type PE onderaan de nieuwe brug plaatsen.

Arbeiders waren de rioolmonden op de nieuwe brug ook al aan het klaarmaken.



13 januari 2009 (9u30)

 

Smet boring NV gespecialiseerd in o.a. speciale funderingstechnieken injecteerde vandaag de 15 buizen met het speciaal cement.

Het landhoofd kant Bornem krijgt daardoor een vastere ondergrond.



De firma Cordeel is bezig met het plaatsen van de afwateringsbuizen.

Deze buizen van het type PE werden geleverd en verdeeld over de brug.

Het plaatsen van deze afwateringsbuizen zal zeker een tijdje duren gezien de lange afstand van af het opengaand gedeelte tot het vasteland kant Bornem.



En Aclagro is ook terug herbegonnen na de strenge vorstperiode.

De kraanman was bezig met verder verwijderen van het fiets en voetpad.



12 januari (14 uur)

 

De firma Leak repairs specam heeft inmiddels gedaan

met het kotteren van de gaten.

Dit worden de scharnierpunten voor de beweegbare gedeelten

die op 23 februari geplaatst worden.

14 januari 2009 (10u30)

 

De firma Fabricom begon vandaag met het plaatsen van de verlichtingspalen langs de kant van Temse.

De vogels hielden hun toekomstig nest goed in de gaten.



Smet boring NV werkt verder aan de stabilisatie van het landhoofd in Bornem.



Het plaatsen van de beugels onderaan de nieuwe brug en die moeten dienen om de afwateringsbuizen aan vast te maken is volop bezig.

Dit is een enorm werk denkend dat dit langs weerzijden van de brug moet gebeuren.



15 januari 2009

 

Wat je zoal allemaal kunt vinden op de Wilfordkaai

ACLAGRO NV is samen met een freesbedrijf begonnen met de opbraak van het weggedeelte op de N16 dat later de rijrichting naar Sint-Niklaas moet worden.

Verkeer op de N16 dat nu richting Steendorp moet kan voorlopig de afslag naar de Viaduct niet meer nemen.

Een omleiding via de Gasthuisstraat in Temse is voorzien.



16 januari 2009

 

ACLAGRO NV was bij deze foto’s op de N16 verder het oude voetpad en goten aan het uitbreken en het opruimen, maar was tevens ook al bezig met de voorbereiding voor de fundering voor de jerseys die gaan geplaatst worden.

De afrit naar Temse-Steendorp via de Viaduct is nu volledig afgesloten.

Gisteren kon er af en toe nog een auto tussen de afzetpalen glippen, maar dat is nu gedaan.



Smet boring NV, de firma die instond voor de extra stabilisatie van het landhoofd kant Bornem heeft gedaan en is in samenwerking met Cordeel  hun materiaal aan het opruimen.



En de op de nieuwe brug fietsende kabellegger mag het weekend infietsen.

19 januari 2009 (14 uur, 10 ° stormwind)

 

Rond de laatste Scheldepijler langs de kant van Bornem was de firma Hey al een paar weken bezig met het storten van van steenpuin en vezelbeton.

Deze pijler werd zo extra beschermd tegen eventuele aanvaringen.

 

De firma Cordeel doet naartsig verder met de plaatsing van de beugels voor de afwateringsbuizen die onderaan de brug komen.

Maar  begrijpelijk is dit voor de kraanman

van de firma Merlo een zeer saaie klus.



Smet boring NV was verleden week nog niet klaar.

Op deze foto”s werden op een paar plaatsen nog buizen geïnjecteerd.



ACLAGRO NV is volop bezig aan de N16 langs de

kant van Temse station.

Men was bezig met de stalen afluiting weg te halen.

De oprit naar de viaduct is een beetje verschoven,

maar toch terug open voor het verkeer.



20 januari 2009 (14 uur)

 

De firma Cordeel is vandaag begonnen met de plaatsing van de betonnen wanden die de brug verlengen tot aan de betonnen jerseys.

Langs de kant van Temse is dat werk reeds gedaan.

Zowel links en rechts komt er zo een wand.

Daarna zal ook zoals langs de kant van Temse hier een betonnen vlotplaat aangebracht worden.



En de arbeiders die bezig zijn aan met de plaatsing van de afwateringsbuizen aan de onderkant van de brug zijn

aan 1 kant ongeveer halfweg.



Aclagro NV is volop bezig met de verdere afbraak van de N16

kant Station, maar is ook al bezig met de plaatsing van de rioolkolken.



21 januari 2009 (15u30)

 

De firma Cordeel bouwt verder aan de betonnen muur die daar komt.

Vandaag werd onder andere de wapening geplaatst.

 

 



Op de werf op de  Wilfordkaai liggen een deel puzzelstukken te wachten.

Dit wordt de taludbekleding tussen het nieuw en het oud landhoofd kant Temse.

 



22 januari 2009

 

 

Regen en wind waren vandaag de hoofdingrediënten van de dag.

Ik ben niet naar de werf geraakt maar denk wel dat

daar niet veel gewerkt is door het slechte weer.

23 januari 2009

 

Door de aanhoudende zware regen en wind waren de firma’s Aclagro en Cordeel net als gisteren begrijpelijk afwezig op de werf.

De wand die moet gebetonneerd worden staat wel al klaar.

Een paar arbeiders van de firma Fabricom waren de oude en overtollige verlichtigspalen aan verwijderen, en in stukken aan het branden.





26 januari 2009 (tussen 9 en 10)

 

Cordeel doet verder met de plaatsing van de wanden.

Langs de linkerkant was die bijna klaar om te betonneren.

En langs de rechterkant zal was men het gat voor de  fundering aan het uitgraven.

Voor de fundering moet de wapening nog geplaatst worden.

 








Aclagro NV is langs de kant van Bornem bezig met de afwerking van de verkeerseilandjes.

Deze worden afgewerkt met betonnen klinkertjes.

Op de N16 kant Bornem die nog moet heraangelegd moet worden was de asfalt daar ook al grotendeels afgefreesd.





Rond de laatste pijler kant Bornem werd zoals eerder gezegd steenpuin en vezelbeton gestort.

Men doet daar nog steeds aan verder.

Vast staat al wel dat een boot klein of groot goed zal vastzitten die via deze kant onder de brug probeert te varen.



De arbeiders die bezig zijn met de plaatsing van de afwateringsbuizen moeten nog een +/- 75 meter doen vooraleer deze kant klaar is.

Daarna start men dat eentonig werk aan de andere kant van de brug.

Ik stond op de Temsebrug anno 2009

toen de Temsebrug anno 1955 rond 9u15 openging.

De zacht ronkende motoren van de brug lieten de brug op een paar seconden tijd vloeiend opengaan.

Dat kon ik natuurlijk niet nalaten om te fotograferen.

Het resultaat staat in onderstaande slide, (20 foto’s).

27 januari 2009 (10u30 mist en 0°)

 

Cordeel heeft de linkse wand reeds gebetonneerd en was bezig aan de wapening van de fundering van de wand aan de rechterkant.







Fabricom breekt langs de kant van Bornem de overtollige verlichtingspalen uit.





28 januari 2008 (14 uur)

 

De bekisting van de muur langs de linkerkant werd vandaag verwijderd.

De fundering van de wand langs de rechterkant werd vandaag gegoten.

En men is ook al voorbereidingen aan het treffen

voor de aanleg van de vlotplaat.









28 januari 2009 (23u45)

 

Woensdagavond omstreeks 23u45 was er SAH alarm voor de brandweer van Bornem en Temse.

Iemand had de hulpdienstencentrale “100” gewaarschuwd met de melding dat er een werfkeet in brand stond ter hoogte van de werken aan Sas te Bornem.

Aangezien ik zulke interventies gewoon ben was ik op een mum van tijd ter plaatse om de nodige foto’s te nemen.

Het bleek om een personenwagen te gaan die gelukkig op voldoende afstand stond van de diverse werfeketen en de graafmachine.

De politie voert een onderzoek want de omstandigheden waren verdacht.

29 januari 2009

 

Cordeel doet naartsig verder aan de bouw van de

2 wanden en de vlotplaat kant Bornem.











30 januari 2009

 

Aclagro is aan de N16 langs de kant van Temse bezig

met het leggen van de bedding.







Cordeel bezig met plaatsing van afwateringsbuizen.

De rechterkant is klaar, en men is al volop bezig langs de linkerkant.