wpb21c2a4d.png
wp6313faf9.png
wp2f863fd8.png

© 2007 - 2009 Temsebrug.be

 

wpc0c6e7bc.png

wp3012d9dc.png

wp6d2da9b9.png

wp1e6e7cd9.png

wp0e13d218.png

wpa3ad41fd.png

wpecf5ef1d.png

wpa2323f9c.png

wp6afbc46f.png

wp2079e58b.png

wpe5eae462.png

wp6d88eddf.png

wpec5420d5.png

wp3820f579.png

wp04f019e8.png

wp9d392daf.png

wp1c8853d0.png

wpb302b537.png

wpc3d7c6e0.png

wp67a6e618.png

wp42222ab8.png

wpa4de918b.png

wpf4de37dd.png

wpd6c85fcc.png

wpfcf2a4c2.png

wp2bb97a5f.png

wp5a31a231.png

wp08a891f9.png

wpa116ea01.png

wp605185eb.png

wp76b5b721.png

wp0c5bb0aa.png

wp96540c7b.png

wpe113929f.png

wp20a8111e.png

wp94e875a3.png

wp5ffa0873.png

wpe714c4a1.png

Ontworpen door Franky Polfliet

wpbb3b7dd9.png




We tellen af, maar er is nog voldoende tijd...

Er is altijd plaats om wat moois tentoon te stellen.

 

Hier vindt je 2 prachtige werken van kunstenaar

Willy Van Fraeyenhoven uit Bornem.

Het eerste laat “Den Balkendeir” zien

Het tweede is “Zates” in Bornem.

WEGENIS TWEEDE SCHELDEBRUG

 

AFRIT N16 – VIADUCT - TEMSE-CENTRUM/ KRIJGSBAAN

AFGESLOTEN VANAF 5 MAART

 

 

In het raam van de wegeniswerken aan de tweede Scheldebrug wordt de afrit N16 – Viaduct - Temse-centrum/Krijgsbaan, komend uit de richting van Bornem, vanaf donderdag 5 maart afgesloten gedurende een 14- tal dagen (weerverlet niet meegerekend).

 

Het verkeer wordt omgeleid via de N 16 langs het kruispunt Doorn/Gasthuisstraat.

2 maart 2009

 

Een reeks luchtfoto’s die vandaag genomen zijn door Kontrimo.

Een kleine variatie van foto’s.

 

- De kuip rond de laatste Scheldepijler is gebetonneerd.

- De firma Heye is begonnen aan het toekomstig wandel en fietspad.

- Sarens rijdt hun vrachtwagen op de brug kant Bornem.

- De greppels kant Bornem zijn vandaag gegoten.











Verschillende media brachten vandaag verslag uit over de bocht voor de nieuwe brug kant Temse.

Onderstaand stukje komt uit De redactie.be.





En een reportage op TV Oost.

3 maart 2009

 

Vandaag is de tweede klap in Temse toegekomen, deze weegt 470 ton.

Sarens is volop met voorbereidingen bezig om de klap

donderdag te kunnen plaatsen.

 

De firma Demako heeft vandaag de twee pistons geplaatst aan de eerste klap.

Het gewicht van 1 piston is 17 ton.

Wanneer deze ingetrokken zijn (wanneer de brug omhoog staat)

zijn ze 11,50 m lang.

Wanneer de brug naar beneden staat wordt de piston 19 meter lang.





















































4 maart 2009

 

Een paar foto’s van de werken.

- Sarens heeft het platform reeds gebouwd waar de kamags op moeten rijden.

- Cordeel bouwt de muur aan de  rechterkant verder kant Bornem.

- Een firma is bezig aan de leidingen voor het hydraulisch systeem voor de tweede klap. De olie en pomp staan klaar.

- En de laatste foto laat een afgewerkte piston zien.













5 maart 2009

 

Vandaag werd de tweede klap geplaatst.

Ter gelegenheid van dit laatste brugdeel kwam minister president van Vlaanderen Kris Peeters even langs.

Op de boot “ De Blauwe reiger” werden toespraken gehouden door de burgemeesters van Temse en Bornem alsook door Kris Peeters.

Daarna werd er terug bovendeks gegaan om de laatste werkjes te volgen.

Om klokslag 11.05 uur werd de nieuwe brug  dan feestelijk ingetoeterd door Vlaams minister-president Kris Peeters

Er werd ook op geklonken tijdens de bijhorende receptie.

In onderstaande slide zie je o.a. Mr en Mevr Aelterman.

Leidend ambtenaar Antoon van Gils, werfleider Freddy Govaert , burgemeester van Temse De Rijck Luc, burgemeester van Bornem  Jo Van Eetvelt,

Marc Cordeel etc...

Verder ook een paar foto’s van werken aan de muur kant
Bornem door Cordeel, en het plaatsen van rubberen stroken op het wandel en fietspad door Heye.

6 maart 2006

 

Een foto van de klap kant Temse toen het wegdek bijna leeg was.

Verder was Sarens de strandjacks aan het plaatsen.

En op die ene foto is Demako aan de assen bezig.

 

Surf ook eens naarde knop “media’, of klik HIER.















7 maart 2009 (zaterdag) + 1 en mistig)

 

Zaterdag of niet, de brug moet op tijd af zijn, er is dus gewerkt.

De oprit naar de viaduct van Temse is al afgesloten van 5 maart.

Toestand N16 / Viaduct op de moment:

De betonnen jerseys zijn volledig gegoten tussen de baanvakken.

Ze sluiten nu aan op de oude jerseys.

Arbeiders waren bezig de jerseys uit te slijpen op de plaatsen waar de verlichtingspalen tussen moeten komen.

Langs de kant van het station moeten de jerseys nog gegoten worden.









Sommige stukken zijn al geasfalteerd als uitvulling.





Vandaag werden ook de kamags verwijderd van onder de tweede klap.

Maandag zal deze klap dan volledig worden omhoog getrokken.

9 maart 2009

 

Vandaag werd de tweede klap omhoog getrokken met de strandjacks.

Vooraleer dit kon moest eerst nog een en ander

verwijderd worden uit de basculekelder.

Rond 13 uur kon ik al mooie plaatjes schieten van de nieuwe brug in openstand.











10 maart 2009 (regen)

 

De trekogen zijn verwijderd van de tweede klap, de strandjacks en al het ander materiaal van Sarens is weg.

Beide betonnen muren langs de kant van Bornem zijn klaar.

En de firma Heye is vandaag begonnen met de plaatsing

van het wandel en fietspad.

De balken die daar geplaatst worden zijn een kleine 10 cm dik en worden bevestigd met inoxen bouten, rondellen en moeren.

Ze worden met een spatie van ongeveer 1 cm  gemonteerd.

Per balk zitten er 9 antislipvoegen.

 



























11 maart 2009

 

Vandaag plaatste de firma Demako de twee pistons aan de andere klap.

En de firma Heye werkt verder aan de aanleg van de promonade.

De boot met dikke keien is voor rond de laatste Scheldepijler kant Bornem.













En hier kon ik een arbeider zich door het nauwe gat van de ballastruimte zien wurmen.

(Ik zal er niet door geraken denk ik :-) )

12 maart 2009

 

DEMAKO testte vandaag de eerste klap.

Alles verliep perfect, de klap ging gezwind omhoog en omlaag.

Verder wat fotos van de promenade.

Waar de plankenvloer al lag werd een afsluiting ter beveiliging geplaatst.



























13 maart 2009 (10 uur)

 

Op de N16 langs de kant van het station is men de betonnen

jerseys aan het plaatsen.

Dit zou vandaag gedaan moeten zijn.

Rond 10 uur moest er nog een paar honderd meter jersey gegoten worden.

















13 maart 2009

 

Om 8u30 was er weinig te fotograferen wegens plotse mist.

16 maart 2009 (dikke mist in de voormiddag)

 

Fabricom was bezig een kabel onder de Schelde te steken.

Via de kant van Bornem blaast men eerst een koord door de buis.

Wanneer de koord in Temse is wordt de blauwe buis eraan bevestigd en trekt men die blauwe buis door naar Bornem.









Klap Bornem: De betonpomp van Leca blaast in de ballastarmen en de ballastruimte boven de brug het  nodige gewicht.

Dat ballast bestaat uit beton vermengd met staal.

Een paar arbeiders van Cordeel vullen op de foto een ballastarm.







Hye doet volop verder met de plaatsing van de promenade.





Aelterman is bezig met de afwerk van de klap kant Temse.

De gaten worden allemaal dichtgemaakt.





En een detailfotoke van het werk van Demako.

17 maart 2009 (10 uur en 15 uur)

 

Het vast stuk brug langs de kant van Temse moest vandaag ontruimd worden, morgen wordt dit stuk immers al geasfalteerd.

Dat hield o.a. in dat de firma Hye de balken voor de promenade die daar lagen ineens moesten plaatsen. (10uur)

Na de middag was de brug al opgekuist. (15 uur)











Een slide met 22 ander foto’s van vandaag.

18 maart 2009

 

Op de N16 langs de kant van Bornem zijn arbeiders van Aclagro  aan de laatste werken bezig.

Volgende week zal men daar dan met de asfaltering starten.

De greppels en jerseys zijn daar allemaal ook al klaar.







Het nieuw stuk Rijksweg dat op Sas te Bornem uitkomt

begint ook vorm te krijgen.

Zo werden o.a. alle boordstenen reeds geplaatst.







19 maart 2009

 

De firma voor de asfalteringswerken blijft onvoorzien weg.

Maar er wordt zeker niet stilgestaan.

De firma Hye kan nu verder werken aan de promenade kant Temse.

Op de brug kant Temse werden ook al twee palen geplaatst waar later de verlichtingsarmaturen opkomen.















Demako testte vandaag de klap langs de kant van Bornem.

Een unieke fotokans was er toen de brug anno 1955 ook open moest om een vaartuig te laten passeren.

 

20 maart 2009

 

Het vast gedeelte van de  brug langs de kant van Temse werd vandaag voorzien van een waterdicht glasvlies.

Daarna kwam er 2 keer een kleeflaag op.

De afwerklaag volgt later.















Aclagro ruimt de ruimte op naast de “S” bocht kant Temse





Aan “Sas” te Bornem werd vandaag de eindlaag van de asfalt gelegd.

De baan was daar vandaag dus ook afgesloten voor het autoverkeer.

Het nieuw stuk Rijksweg werd ook al voor de eerste keer voorzien van een asfaltlaag, maandag zal dit vermoedelijk ook worden afgewerkt.

























PRETTIG WEEKEND

23 maart 2009 (10 uur, zeer sterke wind)

 

Vandaag legde men een laag asfalt op de brug kant Temse.

Dit is nog niet de eindlaag, die komt later.











Aelterman is op de brug bezig met voorbereidingen voor de plaatsing van de passerelle die vanaf daar begint.

Deze passerelle zal nog voor het Paasverlof geplaatst worden.





Op de Schelde is een graafmachine aan werken bezig rondom de laatste pijler.





Plaatsing rijstrooksignalisatie aan Scheldebruggen.  

 

TEMSE/BORNEM -

De wegenwerken aan de nieuwe Scheldebrug verlopen vlot.

Woensdagavond 25 maart tussen 22 en 23 uur worden op de N 16, ter hoogte van de twee bruggen, zowel langs de kant van Temse als Bornem, portieken over de rijbaan geplaatst.

'Rijstrooksignalisatie die het verkeer op de oude en nieuwe brug in goede banen moet leiden’, verduidelijkt ingenieur Antoon Van Gils.

Als gevolg van die werkzaamheden zal het verkeer in beide rijrichtingen voor één uur worden onderbroken.  

Bron: Editietemse.be

 

 

24 maart 2009 (7°, hevige wind, regen, hagel)

 

Asfalteringswerken N16 kant Bornem begonnen.









En enkele foto’s van een door de regen glimmend glanzende promenade.







25 maart 2009 (22 u - 22u45)

 

Vandaag werden al twee constructies geplaatst voor de rijstrooksignalisatie.

In de slide zie je de plaatsing van de constructie langs de kant van het Vlietpark in Temse.

Het verkeer op de N16 werd voor deze werken een uur lang stil gelegd.

Er moeten er nu nog zo vier geplaatst worden.

Twee in Bornem, en twee in Temse

26 maart 2009 (8u15)

 

De rijstrooksignalisatie bij daglicht.

Aan het eind van de vroegere oprit naar de Temsebrug (anno 1955) heeft men boordstenen geplaatst.

Dit deel van de werf begint stilaan een afgewerkte vorm te krijgen.





De firma Hye werkt verder aan de promenade kant Temse.

Normaal gezien zou deze kant vandaag klaar moeten zijn.













Mocht het bronzen beeld “De Schelde” van Karel Aubroeck één van de dagen plots zijn verdwenen, ik ken de dader :-)

Een arbeider van Cordeel was dit beeld aan het proberen losschieten.

Op het eerste zicht zal dit nog niet zo gemakkelijk gaan.

Dit beeld wordt immers verplaatst nadat het eerst grondig gekuist werd.







De portiek voor de signalisatie die al geplaatst werd langs de kant van Bornem zorgde even voor een mooi foto-effect toen er een trein “precies” door ging rijden. (in slide)

27  maart 2009

 

Fabricom werkte vandaag aan de vergrendeling van de klap kant Bornem.







De firma Hye kreeg vandaag een vracht nieuwe balken geleverd op de brug.

De balken worden eerst mooi verdeeld volgens de sectie waar ze moeten liggen.

Elke balk heeft immers ook zijn eigen specifieke plaats.

De gaten in de balken zijn in het atelier allemaal voorgeboord zodat ze overeenkomen met de gaten die in de brug geboord zijn.

Dit is dus een puzzel van 2124 balken.

Op één van de foto’s is Aelterman verder bezig aan de plaatsing van de leuning.













Aan het gebouw van de brugwachter wordt langs buiten isolatie aangebracht waarna deze bepleisterd zal worden.

De renovatie van dit gebouw past blijkbaar ook in het project Temsebrug2.





PRETTIG WEEKEND

28 maart 2009 (artikel uit de GVA)

 

Minder scherp door bocht aan Scheldebrug.

 

De bocht naar de nieuwe Scheldebrug te Temse wordt minder scherp aangelegd.

Maandag starten de werkzaamheden om de situatie aan te passen.

 

Begin maart bracht Voka - Kamer van koophandel Antwerpen-Waasland de gevaarlijke bocht naar het nieuwe deel van de brug onder de aandacht.

De bocht net voor de nieuwe Scheldebrug in Temse richting Bornem, werd als te scherp en te smal ervaren.

Uit vrees voor ongevallen sprak Voka minister van openbare werken Hilde Crevits en de Administratie Waterwegen en Zeekanaal hiervoor aan.

Vandaag vernamen we in de klankbordgroep Scheldebrug dat de bevoegde overheden nu toch van mening zijn dat en bredere aanleg van de bocht noodzakelijk is laat directeur Dirk Bulteel van Voka Waasland weten.

Gelet op de noodzaak van die aanpassing werd onmiddellijk aan de aannemer de opdracht gegeven om de nodige werkzaamheden in die zin uit te voeren.

Een deel van de al gerealiseerde veiligheidstootbanden worden daarbij opgebroken en vervangen door prefab elementen.

Ook de wegverharding zal worden aangepast.

De werken starten reeds aanstaande maandag.

 

 

De binnenbocht zal een deel worden opgeschoven.

Wordt zeker vervolgd…

 





30 maart 2009 (8u30)

 

Eind van de vroegere oprit naar de brug werd een putdeksel goed gelegd





Aelterman bezig aan de leuning op een licht bevroren promenade.

Op de brug is men bezig de eerste hechtingslaag aan het leggen met daaronder een waterdicht glasvlies.

















Cordeel is begonnen met de plaatsing van de reliëfstukken tussen de twee landhoofden kant Temse.









30 maart 2009 (16 uur)

 

Aclagro NV wou stipt om 16u15  beginnen aan de verbreding van de binnenbocht.

De bocht naar de nieuwe Scheldebrug te Temse is immers gevaarlijk, en dit werd al door diverse organisaties aangeklaagd.

Slechts 1 minuut voordat de al klaar staande kraan met zware beitel aan de werken wou beginnen kreeg de arbeider plots een “STOP” bevel.

Ik denk dat de bocht nu zal blijven zoals hij is.

Mensen van WENZ ( WATERWEGEN EN ZEEKANAAL N.V. )

zullen daar wel meer van weten want die waren daar plots opvallend aanwezig.

Zoals ik hogerop al schreef “Wordt vervolgd”







Het gepuzzel met de reliëlblokjes tussen de twee landhoofden kant Temse is begonnen.

Men ziet nu al dat dit iets prachtig zal worden.

31 maart 2009

 

Vandaag zijn de trappen geplaatst op de Wilfordkaai van Temse.

Vanaf het platform bovenaan komen de paserellen naar de promenade toe

















Cordeel puzzelt verder.









Het glasvlies en de eerste hechtingslaag is aangebracht op de brug.