wpb21c2a4d.png
wp6313faf9.png
wp2f863fd8.png

© 2007 - 2009 Temsebrug.be

 

wpc0c6e7bc.png

wp3012d9dc.png

wp6d2da9b9.png

wp1e6e7cd9.png

wp0e13d218.png

wpa3ad41fd.png

wpecf5ef1d.png

wpa2323f9c.png

wp6afbc46f.png

wp2079e58b.png

wpe5eae462.png

wp6d88eddf.png

wpec5420d5.png

wp3820f579.png

wp04f019e8.png

wp9d392daf.png

wp1c8853d0.png

wpb302b537.png

wpc3d7c6e0.png

wp67a6e618.png

wp42222ab8.png

wpa4de918b.png

wpf4de37dd.png

wpd6c85fcc.png

wpfcf2a4c2.png

wp2bb97a5f.png

wp5a31a231.png

wp08a891f9.png

wpa116ea01.png

wp605185eb.png

wp76b5b721.png

wp0c5bb0aa.png

wp96540c7b.png

wpe113929f.png

wp20a8111e.png

wp94e875a3.png

wp5ffa0873.png

wpe714c4a1.png

Ontworpen door Franky Polfliet

wpb27bbf49.png

1 april 2009

Vanmorgen zag ik een raar bord

aan de Temsebrug staan.

Maar onze nieuwe brug

noemt dus geen Mercatorbrug.

Bij navraag leek dit bord geplaatst te zijn door burgemeester Denert van Kruibeke om de 500ste verjaardag van

Gerard Mercator die afkomstig was uit Rupelmonde

onder de aandacht te brengen.

Zo werden onder meer ook koning Albert en president Obama uitgenodigd in 2012.

 

In Bornem is het kruispunt N16 met Buitenland vanaf nu afgesloten voor het autoverkeer.

Aclagro NV was daar vandaag de laatste meters fietspad aan het aanleggen.













2 april 2009 (15 uur)

 

De helling tussen de twee landhoofden langs de

kant van Temse is bijna klaar.

 

 















Het gebouw van de brugwachter wordt rondom rond geïsoleerd.

Later komt er dan een bepleistering op.





Vandaag werden de buizen geleverd die op de brug

als vangrail moeten dienen.

De firma Aelterman zal deze werken uitvoeren.







3 april 2009 (10 uur)

 

De firma Aelterman plaatst de gisteren geleverde buizen.

( De wand van deze buizen is 15 mm dik )







Cordeel legde de laatste hand aan de helling tussen de twee landhoofden kant Temse.





4 april 2009 (8 uur)

 

De N16 kant Temse is langs de zijde van het

Station al voor de eerste keer geasfalteerd.

De electriciteitspalen en de palen van de portiek

zijn beschermd met een plaat.









De aanleg van de promenade schiet al goed op.

Op twee foto’s zie je de toekomstige scheiding tussen het wandel en fietspad op de brug en naar de paserelle toe.









De stootbanden zijn volledig geplaatst op het stuk brug kant Temse.

6 april 2009 (10 uur - 14 uur)

 

De asfalteringswerken waren vandaag overal tegelijk bezig.

Op onderstaande foto’s staan telkens de plaatsbepalingen en vorderingen.

















Een firma is bezig de betonnen muur die langs de linkerkant van de nieuwe brug  kant Temse staat door te zagen.

Deze muur die in het verlengde ligt van de binnenbocht staat wordt verplaatst.

Niet officiële bronnen melden me dat de bocht nu wel een beetje

aangepast zal worden.

Ik zie wel wat er de rest van de dagen zal gebeuren.













18 uur.

 

Op het stuk N16 in Temse dat in de voormiddag werd geasfalteerd werd vanaf de Temsebrug tot aan het viaduct de wegmarkeringen aangebracht.







7 april 2009 (9u30)

 

De asfalteringswerken op de brug kant Bornem zijn gedaan.

Men is bezig aan de afwerk van de kanten.

 

 











Ook op de N16 kant Bornem zijn de asfalteringswerken klaar.

Arbeiders van Cordeel ruimen de werfzone op de Wilfordkaai op.

Een speciale machine verwijderd de overtollige werkmarkeringen.





16 uur

 

Op de N16 kant Bornem worden de wegmarkeringen aangebracht.









8 april 2009 (10 uur)

 

De kasten voor de slagbomen werden geplaatst op de brug, op de promenade en aan de trappen op de Wilfordkaai.











15 uur

 

Arbeiders van Cordeel zijn bezig aan de bevloering tussen de twee landhoofden kant Temse.





Aclagro NV werkt de ruimte naast het nieuw stuk Rijksweg af.

Er werden ook al een paar dagen geleden boompjes geplant.

En aan het landhoofd kant Bornem waren arbeiders van Aclagro NV o.a. afwateringsbuizen aan het leggen.









21 uur

 

De 400 ton kraan van de firma Sarens staat klaar om morgen de

eerste paserelle te plaatsen.

9 april 2009 (8 uur - 9u30)

 

Aankomst en plaatsing van de paserelle kant Temse.

Deze is 40 meter lang, 3,30 meter breed en weegt 40 ton.









De volledige plaatsing van de paserelle via de slide (28 foto’s)

Foto’s genomen tussen 13u30 en 16 uur

 

Het uitbreken van de bocht ging rond 13 uur van start.

De gevaarlijke bocht wordt een beetje aangepast.

En rond 16 uur bleef er alleen nog puin over.

De betonnen muur tegen de brug was nog niet helemaal weg.

Onderwerp bocht: ...Wordt vervolgd...;-)

















De bovenkant van de Scheldepijlers waren ook nog niet afgewerkt.

Men is daar nu aan begonnen.

Er werd  aan de randen van de basculekelder al bekisting aangebracht waarna deze bovenkant dan vol beton gegoten kan worden.

Dit moet zo nog gebeuren aan elke pijler.

Langs de kant van Bornem werden al voorbereidingen getroffen voor de plaatsing van de paserelle die morgen geplaatst zal worden.

10 april 2009 (07u30 - 10u30)

 

Vandaag werd de paserelle langs de kant van Bornem geplaatst.

Deze is 50 meter lang, 3,30 meter breed en 64 ton zwaar.

De plaatsing gebeurde zoals steeds door de

firma’s Aelterman en Sarens.

Alles verliep vlekkeloos.

Dit was het laatst te plaatsen deel.

De afwerk op en rond de brug kan volop beginnen.











De volledige plaatsing van de paserelle in de slide.

Vandaag werd ook de vergrendeling van de klappen getest.

Beide klappen gingen voor het eerst samen naar beneden en sloten perfect aan elkaar aan.

Dit zijn dus de eerste foto’s die daarvan genomen zijn.





















Rustdagen bouw 2009:

 

Dinsdag 14 april 2009 (= dinsdag na Pasen)
Woensdag 15 april 2009 (= woensdag na Pasen)

 

15 april 2009 (13 uur 23°)

 

Ik vond op de werf toch enkele noeste arbeiders.

Gisteren werd ook nog een derde portiek geplaatst.

Deze keer juist over de brug richting Mechelen.

De stukadoors doen ook volop verder aan het brugwachtersgebouw.





De voegen van de houten promenade worden opgevuld

met een speciaal procedé.

Arbeiders waren vandaag bezig langs de kant van Bornem.

Langs de kant van Temse is dat ook al deels gedaan.







De plaatsing van de verkeerslichten was volop bezig.

Langs beide zijden van de brug komt er een driekleurig verkeerslicht.

Langs de kant van de promenade  komt er nog een extra verkeerslicht voor de wandelaars en de fietsers.







16 april 2009

 

Onder een partytentje regelen en controleren arbeiders van Fabricom  alle besturingen en veiligheden van de brug.









Vandaag werden alle slagbomen geplaatst.











Aelterman plaatst de stootranden op de brug kant Bornem.







17 april 2009 (16 uur)

 

Zeer slecht weer vandaag, maar toch plaatste de

firma Aelterman heel wat meters stootranden.





20 april 2009

 

Arbeiders van Cordeel zijn bezig aan de plaatsing van de  vloertegels tussen de twee landhoofden kant Temse.





Arbeiders van het asfaltbedrijf Aswebo werken de

greppels bij op de brug.







Aclagro is bezig klinkers te leggen op de verhoogde verkeerseilandjes.





Vandaag werden de klappen veel getest.

Julien de Grave heeft er een filmpje van gemaakt.

21 april 2009

 

De activiteiten op de werf situeren zich nu op alle vlakken tegelijk.

Onderstaande 27 foto’s zeggen meer dan genoeg.

-Arbeiders zijn bezig aan de opvulling van de voegen op de promenade.

-Aswebo bezig met de afwerking van de greppels.

-Het brugwachtersgebouw krijgt kleur.

-Arbeiders van Heye bezig met de plaatsing van de promenade op de beweegbare gedeelten (klappen).

Interbeton en Leca bezig aan de verdere vulling van de ruimte rond de laatste Scheldepijler.

-Er werd een grote portiek geplaatst langs de kant van Bornem.

-De verkeerlichten, bel en slagbomen worden op elkaar  afgestemd.























































20 uur

 

Het puin van de uitgebroken bocht is opgeruimd.

De piketjes voor de nieuwe bocht werden reeds geslagen.







22 april 2009

 

Nog zelden zoveel firma’s tegelijk aan het werk gezien

aan, op en rond de brug.

Aswebo, Aclagro, Cordeel, Heye, Inter-beton, Leca, Rexroth, Aelterman, Fabricom, Janssens verkeerssignalisatie.

Maar ook  mensen die de voegen op de promenade volspuiten, arbeiders van Vandaele die aan de leuningen bezig zijn etc...

Kortom, ze zijn overal tegelijk bezig.

De brug moet open op 29 mei, aan dit tempo zal dat zeker lukken !!

Ik wacht wel ongeduldig op de schilders....





















Volg ook de recente krantenartikels via de knop “media

23 april 2009

 

- Cordeel is samen met Leca en Inter-Beton de bovenkanten van de Scheldepijlers aan het afwerken.

- De firma Heye doet volop verder aan de promenade.

- En de eerste schilders van de brug zijn ook opgedoken.































19 uur

 

De N16 langs de kant van Bornem werd vandaag

richting Sint-Niklaas al deels opgesteld voor het verkeer.

Afslaan naar “Sas” in Bornem is nog niet toegelaten !

24 april 2009 (9u30)

 

De kolken in de uitgebroken Temsebrugbocht worden verplaatst.

De schilders waren vandaag al met wat meer volk, en morgen is het alle hens aan dek voor de schilders. Ik ga zeker langs.

Verder werkt Heye volop verder aan de promenade.

Enkele arbeiders poseerden even voor het naslagwerk.















25 april 2009

 

Een foto en slide van de aanpassingswerken aan de Temsebrugbocht.

De kolken zijn reeds verplaatst, en er werden al een paar greppels geplaatst.

De schilders waren vandaag met minstens 10 man ter plaatse.



















De plaatsing van de houten promenade op beide klappen is ook al goed opgeschoten.

Hieronder enkele foto’s van de vorderingen.





























27 april 2009 (11 uur)

 

Het fiets en wandelpad naar de promenade werd langs de kant van Temse afgewerkt.

Aclagro NV werd zoals steeds van beton bediend door  Inter-Beton.

 













De wandel en fietspromenade kant Bornem.

Hier is de de firma Heye nog volop aan het werk.





Aanpassingswerken aan de Temsebrugbocht.

Waar je de put ziet op de voorgrond komt het beeld “De Schelde” te staan.





De schilders doen lustig verder.







16 uur

 

De klappen worden omhoog gezet.

Zoals je ziet is de promenade daar ook al bijna afgewerkt.

Het beeld “De Schelde” wuift nog even want binnenkort is ze daar weg van de plaats waar ze 55 jaar gestaan heeft.

Ze verhuist naar een beetje verder.









28 april 2009

 

De twee monumentale beelden “De Schelde” en “De Golven” van Karel Aubroeck die vooraan aan de Temsebrug anno 1955 stonden en die daar geplaatst werden  door het Ministerie van Openbare Werken in resp. 1958 en 1964 werden vandaag verplaatst naar hun nieuwe bestemming.

De beelden die elk 3 ton wegen staan nu op een hoge betonnen sokkel langs beide zijden naast de Temsebrugbocht.

Rijdende richting Mechelen staat “De Schelde langs de rechterkant en “De Golven” aan de linkerkant van de weg.

Het reinigen van deze beelden zal ter plaatse gebeuren.

Enkele arbeiders van Cordeel poseerden na de werken

 fier voor “De Schelde”.



















Het reeds verplaatste beeld “De Golven” temidden van de aanpassingswerken aan de Temsebrugbocht.

Het brugwachtersgebouw wordt blijkbaar afgewerkt met een zwarte deklaag.





Een voet voor de portiek die verplaatst moest worden in de Temsebrugbocht wordt gebetonneerd door Aclagro NV.





Een kabellegger werkt daar precies in niet al te comfortabele omstandigheden onder de brug.

De firma Heye werkt verder aan de promenade.

En er is een start gegeven aan de afwerk van de ballustrade.

Hetgeen je op de foto ziet is nog niet afgewerkt.







Photobucket

29 april 2009

 

De bovenkanten van de Scheldepijlers werden vandaag afgewerkt.

De firma Cordeel legde de afwerklaag beton samen met Leca en Inter-Beton







Aclagro NV bezig aan de verbinding van het wandel en fietspad met de promenade kant Bornem.

Morgen zal dit eveneens  worden afgewerkt met rode beton.





Aelterman bezig aan de plaatsing van de stootranden.







Heye werkt volop verder aan de promenade.





Fabricom is begonnen met de plaatsing van de verlichtingsarmaturen

voor de promenade en het wegdek voor het autoverkeer.





30 april 2009 (10 uur)

 

Aclagro plaatst de laatste greppels in de aangepaste Temsebrugbocht.

En Aclagro is eveneens bezig aan de trappen naast het brugwachtersgebouw in Bornem.