wpb21c2a4d.png
wp6313faf9.png
wp2f863fd8.png

© 2007 - 2009 Temsebrug.be

 

wpc0c6e7bc.png

wp3012d9dc.png

wp6d2da9b9.png

wp1e6e7cd9.png

wp0e13d218.png

wpa3ad41fd.png

wpecf5ef1d.png

wpa2323f9c.png

wp6afbc46f.png

wp2079e58b.png

wpe5eae462.png

wp6d88eddf.png

wpec5420d5.png

wp3820f579.png

wp04f019e8.png

wp9d392daf.png

wp1c8853d0.png

wpb302b537.png

wpc3d7c6e0.png

wp67a6e618.png

wp42222ab8.png

wpa4de918b.png

wpf4de37dd.png

wpd6c85fcc.png

wpfcf2a4c2.png

wp2bb97a5f.png

wp5a31a231.png

wp08a891f9.png

wpa116ea01.png

wp605185eb.png

wp76b5b721.png

wp0c5bb0aa.png

wp96540c7b.png

wpe113929f.png

wp20a8111e.png

wp94e875a3.png

wp5ffa0873.png

wpe714c4a1.png

Ontworpen door Franky Polfliet

15 oktober 2007

De heiwerken aan de stalen buispalen in de Schelde,

die de aanzet

zijn van de definitieve brugpijlers van de nieuwe

Scheldebrug start vandaag.
De brug zal rusten op zeven pijlers,

waarvan er zes in de Schelde komen te staan.
De stalen palen hebben een diameter

van 1,62 tot 2,02 meter.


De inplanting van de funderingspalen voor de brugpijler

die op de kaai komt, aan de huidige weegbrug

van Belgomine gebeurt eind dit jaar.

Met het oog op de heiwerken worden de bestaande

constructies

in de Schelde langs de kant van Temse verwijderd.


Alles gebeurt van op een ponton op het water.
Aansluitend volgt de verdere afwerking

 

 

van de nieuwe pijlers.
Zo zal breuksteen gestort worden rondom de pijlers en

zullen de slechte grondlagen er uitgehaald worden.

Voorts worden de buispalen met beton gevuld

en wordt alles in gereedheid gebracht

voor het opleggen van de betonnen verdeelbalken.
Aan de linkeroever, op het grondgebied van Temse

is ondertussen al heel wat werk verzet.
De nutsleidingen zijn verlegd, de ontruimde kantoren

van de vestiging Belgomine gesloopt,

net als het KTWV lokaal.

Op
dinsdag 16 oktober 2007 kwam het ponton toe waarop

een grote kraan en de heimachine staat.
Van op dit ponton zal met de palen in de grond heien.

 

 

wp0f82552f.png

Op maandag 22 oktober 2007 waren er al 3 buispalen op hun plaats gestoken.De landmeter bepaalt de coördinaten van op de bestaande Scheldebrug.
De ijzeren buizen worden nadien pas van diepte geslagen, en vol beton gegoten. Toen ik er was had men juist een probleem met hun hydraulische hamer.
Vele bouten waren afgebroken, er kwam laswerk aan te pas.
Na de reparatie was de werktijd om en heeft men niet verder gedaan.

 

Dinsdag 23 oktober
 

De werken zijn al 1 pijler opgeschoven.

Vandaag was men bezig aan de palen om de derde brugpijler op hun plaats te zetten.

Zo komen er 6 brugpijlers in de Schelde.

De palen worden na zorgvuldige plaatsbepaling in de grond getrild met een trilplaat. Wanneer de buis nog 4 meter boven het water uitsteekt stopt men met de trilplaat.Dan is het verdere werk voor de hydraulische hamer. Nadien wordt dezelfde werkwijze gehanteerd voor de volgende buis.

Vandaag gingen ze eerst de buizen op hun plaats zetten, de hydraulische hamer is voor morgenvroeg.Ik probeer er bij te zijn !

 

24 oktober 2007
 

Foto’s genomen tussen 10.00 uur en 11.30 uur.
Langs de kant van Temse is men begonnen met de betonering van de bodem die zal moeten dienen om een brugpijler op te bouwen.
De palen daarvoor waren al eerder geheid.

 































































De beton ligt erin.
Deze foto werd op
24 oktober 2007 om 16.00 uur genomen.

 

Photobucket

Eveneens  24 oktober 2007 was ik op tijd om de hydraulische hamer in werking te zien.

Paal 1 en 2 van de derde brugpijler in de Schelde werden zo op de juiste diepte geslagen.

 











Ook langs de kant van Bornem staat een landmeter om de coördinaten door te geven van de palen die geslagen worden in de Schelde. Deze kant is meer om de palen uit te lijnen.

De verschillende pikkels met de meettoestellen kosten 25.000 euro het stuk.

Er zijn er continu 3 in gebruik, en worden uiteraard nooit alleen, of op de werf achtergelaten.

 







De firma Fundex bracht op 25 oktober 2007 hun materiaal
om de funderingsgaten te boren en vol beton te steken.

 













25 oktober 2007

De palen zijn voorlopig geslagen, de boot is leeg.
De 5 brugpijlers zijn uitgemeten.
Nu is het wachten op de rest van de palen
die ergens in november toekomen.
Die zijn iets groter van diameter,.
i.p.v.1,62 diameter zijn die 2,02 meter doorsnee.
Wanneer dit allemaal klaar is worden deze vol beton gestort.
Dat wordt een immens werk, en zal
vermoedelijk tijdens de nachten gebeuren.
Dit zal gebeuren van op de bestaande Scheldebrug,
en verkeer is dan niet mogelijk.
Er werd nog naar een zware betonpomp gezocht
die deze afstand kan overbruggen
Langs de kant van Bornem is men de heimachine in gereedheid aan het brengen om daar de palen te slaan die moeten dienen voor de pijler op het bruggenhoofd.
Het bruggenhoofd langs de kant van Temse wordt stilaan klaargemaakt voor de bouw van de eigenlijke pijler.

 





 

31 oktober 2007

 

De firma Cordeel zette de eerste wand die
moet dienen als steunpilaar voor de brug kant Temse.